Článek
Ford v USA vyrábí hned několik různých řad své slavné série F. Základní F-150, i když je na Evropu hodně velká, je v mnoha případech nedostačující. A tak přichází na scénu Super Duty, tedy řady F-250, F-350 a F-450. A právě pro ně je tahle benzínová novinka určena.
Že přijde, jsme se dozvěděli už v únoru letošního roku. Ford se tehdy pochlubil, že nová 7,3 V8 je motor ze staré školy - s rozvodem OHV, litinovým blokem a nepřímým vstřikováním paliva.
Až nyní se ale dozvídáme jeho výkonové parametry - 320 kW (435 k) a točivý moment 644 N.m. Zdá se vám to málo na takový objem? Tenhle motor nemá být výkonný, nýbrž především spolehlivý.
„Nová sedm-trojka je určena pro maximální odolnost v těch nejtěžších podmínkách, protože naši zákazníci v nich žijí a pracují každý den,” vysvětluje Joel Beltramo, manažer benzínových osmiválců u Fordu. „Má největší objem ve své třídě a je navržen s cílem síly, odolnosti, snadné údržby a nízkých provozních nákladů,” dodává.
Kromě rozvodu OHV tak nepřekvapí např. kovaná kliková hřídel s naddimenzovanými hlavními ložisky nebo chlazení pístů ostřikem. Z moderních vymožeností tu je olejové čerpadlo s proměnným objemem.
Nová sedm-trojka bude existovat i ve slabší, a tedy potenciálně ještě odolnější variantě. Ta nabídne 261 kW (355 k) a 635 N.m a bude standardem ve skutečně užitkových verzích F-Series. Tedy F-450 bez korby, F-550, F-600, F-650, F-750, F-53 a F-59, a také v inovované řadě dodávek E-series.
Ve všech variantách bude motor dodáván s novým automatem TorqShift o deseti rychlostech. Až na F-650 a F-750, kterým zůstane „nákladní” automat o šesti stupních. A samozřejmě, nic z toho se nedostane do oficiálního prodeje v Česku, bohužel; jedinou možností je individuální dovoz.