Článek
Že nový hypersport Gordona Murrayho, který podobně jako kdysi McLaren F1 přepíše pravidla téhle třídy automobilů, bude mít dvanáctiválec o překvapivě malém objemu, se už vědělo dříve. Nyní, pár dnů před odhalením hotového vozu 4. srpna, konstruktér odhalil jeho přesné specifikace – a světu nezbývá než žasnout.
Jmenuje se Cosworth GMA V12 podle firmy, která ho vyrobila, a podle tiskové zprávy nesdílí žádnou součástku s žádným jiným motorem. S hmotností 178 kg je nejlehčím dvanáctiválcem v silničním autě, s litrovým výkonem 122 kW/166 koní má dokonce největší litrový výkon mezi všemi nepřeplňovanými motory na světě.
Jeho zdvihový objem je 3994 ccm; vrtání válců je 81,5 mm a zdvih 63,8 mm, což ukazuje na silně podčtvercovou (tj. že zdvih je menší než vrtání) konstrukci, a tedy vysoké maximální otáčky, vysoký výkon a relativně nízký točivý moment.
Vskutku, nejvyšší otáčky motoru jsou 12 100 – to není překlep, opravdu přes dvanáct tisíc. To z něj činní motor s nejvyššími maximálními otáčkami v silničním autě vůbec. Tisková zpráva hovoří i o „nárůstu otáček za vteřinu“ –jinými slovy, jak ochotně se motor vytáčí. Hodnota je 28 400, což znamená, že GMA V12 je schopný dosáhnout maximálních otáček z volnoběhu za 0,3 sekundy.
Nejvyšší výkon motoru je 487,5 kW/663 k, dosahovaný v 11 500 otáčkách, a maximum točivého momentu je 467 Nm v 9000 otáčkách. Už v 2500 otáčkách ale má být dostupných 71 % točivého momentu, takže ani při projíždění kolem slavného kasina v Monaku vám nebude chybět síla.
Motor má mild-hybridní ústrojí – startér/generátor, který je součástí 48V elektrosoustavy. Na motor ale není napojen řemenem jako ve všech běžných mild-hybridech, nýbrž pomocí ozubeného soukolí. Ozubená kola pohánějí i dvě dvojice vačkových hřídelí v hlavách válců; to také není běžné řešení.
Nástupce McLarenu F1 se ukázal světu včetně větráku na zádi
Motor posílá výkon přes třítalířovou spojku s karbonem, křemíkem a titanem na šestistupňovou manuální převodovku a dále na zadní kola. Nic jiného k mání nebude, alespoň podle dosavadních informací.
T.50, jak se Murrayho hypersport prozatím jmenuje, tedy rozhodně nebude pro každého. Mezi záplavou přeplňovaných motorů a dvouspojkových převodovek to bude do značné míry závan starých časů.
„Aby byl motor skutečně výjimečný, musí mít správný charakter, musí se rychle vytáčet, musí úžasně znít, jímavým způsobem podávat točivý moment a musí být atmosférický. Ze všech těchto důvodů bylo od začátku jasné, že motor v T.50 bude dvanáctiválec,“ vysvětlil konstruktér, proč se pro takový motor rozhodl. „Při jeho návrhu jsem chtěl, aby to byl protilék na moderní supersporty, u kterých přes všemožné kryty motor ani nevidíte,“ dodal.
Pro konstruktéry motoru, firmu Cosworth, bylo splnění Murrayho požadavků opravdu oříškem. „Kritéria, která Gordon stanovil, z toho činila jednu z nejtěžších prací, do které jsme se kdy pustili. Zvedá laťky ve všech ohledech,“ řekl Bruce Wood, výkonný ředitel firmy.
Vyplatí se to, když T.50 má vzniknout v pouhé stovce kusů? Vzhledem k tomu, že se hovoří o ceně 2 milionů liber (cca 57,7 milionu korun) za kus, asi ano. Podstatnější však je vytvořit auto, které bude na mnoho let ikonou, stejně jako kdysi McLaren F1. Jestli se to podaří, ukáže čas.