Článek
Motocyklů JKB 450 byly vyrobeny pouhé dva kusy. „Z toho druhého kusu mám motor, takže všechno, co bylo vyrobeno, je tady,“ řekl majitel muzea Jaroslav Šerý. Motocykly vyráběli v roce 1929 bratři Josef a Bedřich Káňovi z nedalekého Příbora. „To jsou motocykly, na které se absolutně zapomnělo, takže je to celkem vzácná záležitost. Ten motocykl v jiném muzeu neuvidíte, prostě je jenom jeden,“ řekl majitel muzea.
V muzeu je několik desítek vozidel, nejstarším je motocykl Laurin & Klement z roku 1903. Je kompletně zrenovovaný, přičemž některé díly se musely znovu vyrábět. Všechna vozidla jsou pojízdná a dovnitř vyjela sama po rampě.
Vedle předválečných aut stojí vozy ze 70. let minulého století. Návštěvníci tak mohou porovnat, jak se automobily vyvíjely. Například mezi dvěma vedle sebe stojícími vozy Opel je tak výrazný rozdíl, že se až nechce věřit, že je dělí jen 34 let.
Nechybějí pragovky, škodovky ani tatrovky
K vidění jsou vozidla různých značek – například Mercedes, Ford, Horch, Jaguar, Maserati, z českých Praga, Škoda či Tatra. Podle Šerého je těžké říci, které z nich je nejvzácnější.
Mezi dalšími auty, která stojí za pozornost, je řada mercedesů, vozidlo předválečné německé značky Horch nebo Riley RMC z roku 1949. Ten je jediný v Česku, v kontinentální Evropě jsou dohromady tři. „Bylo vyrobeno celkem 507 těchto vozů, v tomto provedení ho těžko někde u nás uvidíte,“ řekl Šerý.
S nedalekým muzeem kopřivnické automobilky Tatra si podle něj nekonkurují. „Naopak, vzájemně se podporujeme a je to spíš přínos. Auta, která máme tady, v muzeu Tatry nejsou. Lidi přijdou sem a potom se jdou podívat na tatrovácké muzeum,“ řekl Šerý.