Hlavní obsah

Morgan představil prototyp elektrické retro tříkolky, váží 700 kilo a ujede 240 km

Tradiční britský výrobce sportovních vozů se pochlubil elektrickým prototypem postaveným na základech své populární tříkolky, který nabízí velmi zajímavé parametry.

Foto: Morgan Motor Company

Prototyp elektrické tříkolky Morgan XP-1

Článek

Společnost Morgan Motor Company je tradičním britským výrobcem sportovních automobilů, který sází na retro design, individualitu a kombinaci tradičního řemeslného zpracování s novými technologiemi. Elektrickému pohonu se ale zatím vyhýbal.

Nyní však společnost představila svůj první prototyp elektrického sportovního vozu Morgan XP-1, který se s důrazem na nízkou hmotnost a přiměřený výkon stále drží původní filozofie značky. Jeho základem je tříkolka Super 3, kterou standardně pohání spalovací motor dodávaný automobilkou Ford.

Ten ale nyní nahradil elektromotor s nejvyšším výkonem 100 kW, jenž si automobilka vyvinula sama. Pro snížení nákladů je elektromotor umístěn v tunelu převodovky a pohání jedno zadní kolo.

Dostatek energie zajišťuje baterie s kapacitou 33 kWh, která je umístěná pod přední kapotou. Navzdory relativně omezené kapacitě přitom plně nabitá baterie slibuje dojezd až 241 kilometrů na jedno nabití.

Velkým benefitem prototypu Morgan XP-1 je totiž jeho nízká hmotnost pohybující se pod úrovní 700 kilogramů. Elektrická tříkolka je tak ve srovnání se spalovací verzí těžší pouze o 60 kilogramů. Díky upravené masce a podlaze ovšem generuje mnohem nižší aerodynamický odpor, což přispívá k dalšímu zvýšení hospodárnosti.

Prototyp dostal nové tlumiče a pružiny, podporuje rychlonabíjení, a dokonce i možnost obousměrného nabíjení – může se tak proměnit v pojízdnou powerbanku (ačkoliv s malou kapacitou). V kabině vidíme digitální přístrojový štít a nechybí volič jízdních režimů, které jsou celkem čtyři. Na displeji se pak zvolený režim zobrazuje formou čili papriček.

Společnost Morgan Motor Company označuje XP-1 jako experimentální prototyp, takže jeho další budoucnost zatím není jasná. Během následujících 18 až 24 měsíců však společnost plánuje prototyp důkladně otestovat.

Výběr článků

Načítám