Článek
Lexus RZ, první elektromobil prémiové japonské značky postavený na dedikované elektrické platformě e-TNGA, se prodává již od roku 2023. Nyní však automobilka přináší vylepšení jeho techniky, zejména v oblasti pohonu a napájení, a uvádí i některé zcela nové funkce.
Automobilka slibuje kompletní revizi elektrického pohonného systému, včetně vylepšení elektromotoru eAxle a instalace nové lithium-ion baterie s kapacitou 77 kWh. K dispozici budou verze 350e s výkonem 165 kW (224 k), 500e s výkonem 280 kW (380 k) a vrchol nabídky představuje RZ 550e F Sport s výkonem 300 kW (408 k).
Díky vylepšené baterii i elektromotorům eAxle přitom RZ slibuje lepší akceleraci, vyšší maximální rychlosti i lepší odezvu. Dojezd se měl v závislosti na verzi zvýšit až o 100 km, přičemž verze s pohonem všech kol nově utáhne až 1500 kilogramů. Palubní nabíječka podporuje výkon 22 kW a vylepšen byl i systém předehřevu baterie, díky čemuž by mělo být možné zkrátit nabíjení až o 30 minut.
Systém pohonu všech kol Direct4 je také vylepšený a slibuje ještě lepší rozdělování výkonu mezi přední a zadní nápravu. Například při akceleraci mění poměr z 60 : 40 na 0 : 100 pro potlačení náklonů a lepší pocit ze zrychlení, zatímco při průjezdu zatáčkou pracuje s poměry mezi 80 : 20 až 0 : 100 pro plynulejší a svižnější průjezd.
Možná ještě zajímavější novinkou je pak uvedení systému Steer-by-wire, který automobilka prezentovala již při uvedení modelu. Systém, u kterého kola nejsou mechanicky propojena s volantem, by se tak konečně měl dostat na trh.
Vrcholná sportovní verze má systém virtuálního řazení
Vozy vybavené tímto systémem mají místo klasického volantu knipl, který se otáčí pouze v rozsahu cca 200 stupňů na obě strany. Úhel natočení kol se pak mění v závislosti na rychlosti vozidla, díky čemuž by měl poskytnout přesnost v nižších rychlostech a stabilitu ve vyšších. Systém také slibuje minimalizaci negativní odezvy, jako jsou vibrace, ovšem při zachování zpětné vazby od kol.
Vrcholná sportovní verze F Sport navíc kromě specifických úprav exteriéru, kabiny a podvozku získává i systém virtuálního řazení Interactive Manual Drive, který pomocí pádel pod volantem pomáhá simulovat jízdu s manuální převodovkou.
Ta má osm virtuálních převodů, jejichž změna by měla být doprovázena zvukovým efektem i změnou chování vozu. Chování virtuální převodovky by mělo být ovlivněno polohou akcelerátoru, rychlostí vozidla i virtuálním převodovým poměrem. Vůz simuluje zvuk spalovacího motoru a nechybí ani ukazatel přeřazení a virtuální omezovač otáček.