Článek
Od roku 2019 Tesla udala na 3,5 milionu Modelů Y, v roce 2023 se crossover stal dokonce nejprodávanějším autem světa bez ohledu na typ pohonu. Modernizace byla přesto velmi očekávaná. Facelift totiž dokázal po stránce kvality zpracování interiéru, designu nebo jízdních vlastností u menšího Modelu 3 divy.
Model Y v mnohém pokračuje ve šlépějích Modelu 3, přesto vás jako první, při pohledu na zcela novou příď, napadne jiný model, a sice kontroverzní cybertruck. Spojená LED světla inovovaný modelový rok, ve srovnání s kulatějším předchůdcem, bezpečně odhalí. Hlavní světlomety jsou umístěny pod pásem. Nově nechybí ani přední kamera, navíc s ohřevem a ostřikovačem.
Záď je rovněž výrazně pozměněna. Spojený LED pásek se odráží od speciální plochy pod ním, čímž navíc netradičně nepřímo osvětluje logo značky.
Test geniální i otravné Tesly Model 3 po modernizaci
Z boku si všimnete snad jen nového designu kol či nových zpětných zrcátek s rýhou, která usměrňuje proudění vzduchu. Jiné jsou difuzory, přední nárazník nebo podběhy kol. Díky tomu všemu se aerodynamický odpor snížil o pět procent, dojezd je delší o 35 km podle WLTP u verze s větší baterií a o 11 kilometrů u menší baterie, a to přesto, že kapacity baterií i motory jsou stejné.
Blinkry jsou zpět
Ještě více se Model Y změnil v interiéru. Stejně jako Model 3 po faceliftu má novinka nový design palubní desky, který horním LED páskem přechází do dveří a posádku tak objímá. Především jsou však materiály mnohem kvalitnější než dříve. Rovněž sedadla už lze za vedení a pohodlí pochválit. Včetně těch zadních, která jsou nově elektricky sklopná.
Z uživatelského pohledu se samozřejmě vše stále soustředí na centrální displej s výbornou odezvou, špičkovým rozlišením a intuitivním rozložením funkcí. Řadí se zde i dopředný či zpětný chod, což leckomu může překážet. Na druhou stranu, Tesla nepřesunula ovládání směrovek na volant jako u zbytku modelové řady, páčka na blinkry tu zůstává.
V kufru je o 20 litrů méně místa, ale Tesla nahradila kritizované rovné plato praktičtějším skládacím. Přední zavazadelník je větší, i když kalifornská značka neuvádí, o kolik přesně.
Zatím jen v jedné edici
Tesla slibuje rovněž tišší a pohodlnější jízdu, což se ostatně u faceliftu Modelu 3 již povedlo. Automobilka nechala baterie úplně stejné, a na výběr bude tedy opět větší Li-ion baterie s využitelnou kapacitou 75 kWh nebo menší lithium-železo-fosfátová s využitelnou kapacitou 57,5 kWh.
Novinka je již k objednání v edici Launch Series s větší baterií a pohonem všech kol od 1 529 900 korun. Tyto vozy by se k prvním zákazníkům měly dostat v březnu. Následovat budou levnější verze s menší baterií nebo pohonem zadních kol. Základ před faceliftem končí s cenovkou těsně pod 1,1 milionu korun, kam zřejmě bude mířit i modernizovaná verze.