Hlavní obsah

Moderní bezpečnostní systémy řidičům pomáhají. Některé více, jiné méně

Novinky, Martin Žemlička

Bezpečnostní a asistenční systémy v moderních automobilech snižují pravděpodobnost dopravní nehody. Nejde samozřejmě o všespásné prvky, svůj význam ale rozhodně mají. Které bezpečnostní systémy jsou nejvíce užitečné a které jsou naopak zajímavé jen z hlediska marketingu?

Foto: Škoda Auto

Bezpečnostní a asistenční systémy v moderních automobilech snižují pravděpodobnost dopravní nehody.

Článek

ABS či ESP mají už léta všechna auta povinně. Jaké další systémy zvyšující bezpečnost nejenom posádky daného vozu ale i ostatních účastníků silničního provozu automobilky do svých modelů v současné době nabízejí? Kromě nočního vidění jsme vybírali systémy dostupné v běžných autech nižší střední třídy, tj. kupříkladu v octavii.

Lane Assist - jeďte pouze přímo

Tento systém pomocí kamery při rychlostech nad 65 km/h sleduje vodorovné dopravní značení (bílé pruhy s plnou či přerušovanou čárou), a pokud se k němu řidič přiblíží a nemá zapnutý ukazatel směru, řídící jednotka zásahem do řízení auto mírně srovná a zatočí zpátky. Čistě teoreticky tak auto může jet i delší úsek bez zásahů řidiče - z bezpečnostních důvodů ale řidič musí držet volant (nestačí na něm mít pouze položenou ruku - to systém detekuje), jinak se systém vypne.

Jak to funguje v praxi? Výborně jako prevence mikrospánku, při běžné jízdě ale systém většinu řidičů svými drobnými korekcemi obtěžuje (systém lze nastavit buď tak, že auto neustále drží ve středu jízdního pruhu, nebo - což je příjemnější - pouze koriguje při přiblížení se k postranním čárám). Lane Assit v současné podobě ještě není tak citlivý jako řidičova ruka, jež pohybuje volantem jemněji, svůj smysl ale bezpochyby má.

Užitečnost podle serveru Novinky.cz: 60 % 

Samočinné popojíždění v kolonách

Poskakování v kolonách nemá rád nikdo. Když už se vám zácpu nepodaří objet, pomáhá pohodu na palubě udržet systém Traffic Jam Assist (TJA). Ten využívá adaptivního tempomatu a systému pro udržení auta v pruhu (viz výše). TJA umí brzdit, přidávat plyn i zatáčet, funguje do rychlosti 60 km/h. Řidič si tak může číst noviny nebo surfovat na tabletu? Bohužel ne, podmínkou totiž je, že řidič má ruce na volantu, což komfort této funkce výrazně snižuje, je však z legislativních i bezpečnostních důvodů pochopitelný.

Užitečnost podle serveru Novinky.cz: 40 %  

Škoda Superb - Traffic Jam Assist Video: ŠKODA Česká republika

Nouzové zastavení v městských rychlostech

Sedm z deseti dopravních nehod ve městě se odehraje při rychlostech do 30 km/h. Automobilky nabízejí pomocníka, který pomocí laserového čidla integrovaného do horní části čelního skla detekuje překážku před vozidlem (do 10 metrů) a v rychlostech od 5 do 34 km/h umožňuje zpomalit až do zastavení. Systém při vyšší rychlosti (nad 34 km/h) automaticky zvýší tlak v brzdovém systému.

Užitečnost podle serveru Novinky.cz: 90 %

Noční vidění s detekcí chodců a zvířat

Systém nočního vidění používá k zobrazení signálu z termokamery centrálně umístěný hlavní displej. Systém ve snímaném obrazu dokáže rozpoznat siluetu osoby včetně jejího pohybu. Řidič je na potenciální nebezpečí upozorněn zvýrazněním identifikované postavy na displeji.

Test Audi S8Video: Novinky

Noční vidění jsme vyzkoušeli v Audi A8, kde funguje velice dobře: chodce při noční jízdě kamera identifikovala o sekundy dříve, než je viděl řidič. Jediným problémem je, že displej není přímo před řidičem, ale v místě rychloměru a otáčkoměru, takže pro zkontrolování situace je nutné oči mírně sklopit dolů, takže pár desetin sekundy nevidíte na silnici před vámi. Tento nedostatek bude časem vyřešen promítáním přímo před řidiče.

Užitečnost podle serveru Novinky.cz: 80 %   

Varování před únavou řidiče

Většina automobilek do svých modelů dává systém, který pomocí výpočtu chování řidiče na základě natočení volantu tipuje, zda „šofér” není unaven. V praxi to - jak jsme si několikrát ověřili - nefunguje, navíc celý systém je v této podobě zcela zbytečný. Pokud totiž řidič neví, že je unavený, nemá za volantem co dělat.

Vývojáři experimentují s propracovanými systémy, které by sledovaly oči řidiče a spustily poplach při velice nebezpečném mikrospánku. Takový pomocník, pokud by fungoval správně, podle nás smysl má, prostá detekce únavy, která symbol kávy zobrazuje klidně i po pár kilometrech jízdy, je k ničemu.

Užitečnost podle serveru Novinky.cz: 10 %  

Foto: Škoda Auto

Systém pro detekci tzv. mrtvého úhlu

BLIS či BSD: vidíte i za sebe

Velice užitečný systém, který před zhruba osmi lety začalo do svých modelů instalovat Volvo je tzv. BLIS či BSD (Blind Spot Detect). Tento systém varuje před auty či motocykly, jež se nacházejí v mrtvém úhlu, takže je v zrcátku nevidíte. Pokud totiž třeba na dálnici auto či motorku přehlédnete a začnete předjíždět auto před vámi, dochází ke srážce ve vysoké rychlosti.

Principem jsou dvě radarové jednotky, které sledují oblast vedle vozu a až 20 metrů za ním. Systém o autě v mrtvém úhlu informuje rozsvícením LED symbolu ve vnějším zpětném zrcátku nebo zavibrováním do volantu. BLIS nabízí kromě Volva i koncern Volkswagen, PSA, BMW, Mercedes nebo Ford. U některých systémů je problém s příliš malým symbolem varování, který lze přehlédnout.

Užitečnost podle serveru Novinky.cz: 90 % 

Související témata:

Výběr článků

Načítám