Článek
Vlastní průjezd ulicemi města pak vidí nejen on, ale přenesený na obrazovku jej spatří i další účastníci kurzu nebo učitel autoškoly, který může řidičovu jízdu hodnotit.
Asociace autoškol ČR s mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto a technologickou společností Digiteq Automotive vyvinuly nový mobilní virtuální trenažer. Mobilní je trenažer díky tomu, že je celý v buňce na přívěsu vozu a může cestovat po celé republice.
Zatím se jedná o pilotní projekt a existuje jeden exemplář, takže masové rozšíření mezi autoškoly se nedá tak rychle čekat.
Řidičák na poprvé neudělá pětina žáků. Rodiče mají absurdní představy, říká šéf autoškoly
„Je to ale nastínění cesty, jak bychom mohli výuku a vzdělávání řidičů popularizovat a jak dostat mezi co nejvíce lidí, a to nejen mezi žáky autoškol, ale i mezi stávající řidiče, správné řešení krizových situací v dopravě,“ řekl Novinkám předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.
Trenažer nyní bude putovat po nejrůznějších akcích, mohou si jej pronajmout firmy, pořadatelé cyklistických či automobilových závodů a další organizace včetně samotných autoškol. „Máme nyní platformu a můžeme doplňovat mnoho dalších situací. Například pro školení řidičů autobusů lze vytvořit situace přímo pro ně a pro jízdu autobusem,“ uvedl Horčička.
Všechny vytvořené animace jsou podobné otázkám, které jsou schválené pro testy autoškol. Řidič má možnost nejprve si způsob jízdy v trenažeru osahat a vyzkoušet, aby věděl, jak virtuální auto reaguje. Pak už přicházejí na řadu problematické situace.
Jednou z nich je třeba připojení se do pruhů na dálnici ve chvíli, kdy je na ní kolona. Řidič má tendenci vjet do svého pruhu, ale musí bedlivě sledovat dění a zaznamenat, že se blíží sanitka. Nemůže tedy rovnou do svého pruhu, ale musí hned při najetí na dálnici nechat záchranářskou uličku. „Je to škola hrou v nejryzejší formě,“ mínil Jakub Zámostný, který stojí za vytvořením projektu.
Způsob vyřešení situace se může zaznamenat a řidič pak s profesionálním školitelem jízdu hodnotí.
„Jde o to, abychom reálné situace, které vznikají denně na silnicích, přenesli do virtuální reality a ukázali jejich správné řešení široké veřejnosti. Tím, že si to mohou lidé opakovaně zkoušet, se jim dostane správný návyk pod kůži a povede to k větší bezpečnosti na silnicích,“ doufá Aleš Horčička. Ten provozuje i vlastní autoškolu. Využívá jako i mnozí další školitelé nastávajících řidičů jednodušší statické trenažery.
Videosekvence se využívají také přímo v testech a v nových otázkách při skládání závěrečné zkoušky. Zapojení virtuální reality by mohlo být dalším způsobem tréninku jízd.
„Když řidič uvidí při tréninku několikrát správné řešení dané situace, snáz si to zautomatizuje i při reálné jízdě,“ uvedl Horčička.