Hlavní obsah

Mobilní virtuální trenažer nabízí řidičům možnost vyzkoušet si dopravní zápletky všeho druhu

Střední Čechy

Vbíhající chodec do silnice, předjíždění cyklisty, průjezd složitou křižovatkou nebo kolona na dálnici jsou některé ze situací, které si lze vyzkoušet s nasazenými brýlemi pro virtuální realitu. Řidič usedne do speciálního trenažeru stejně jako za volant vozu, zapne pás, nastaví zrcátka, nasadí brýle, chopí se volantu, zmáčkne plyn a svět se mu rozpohybuje před očima.

Nový mobilní virtuální trenažer pro výuku jízdy autemVideo: Radek Plavecký, Novinky

Článek

Vlastní průjezd ulicemi města pak vidí nejen on, ale přenesený na obrazovku jej spatří i další účastníci kurzu nebo učitel autoškoly, který může řidičovu jízdu hodnotit.

Foto: Radek Plavecký

Začínající i zkušení řidiči mohou otestovat způsob řešení dopravních situací na trenažeru s virtuální realitou.

Asociace autoškol ČR s mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto a technologickou společností Digiteq Automotive vyvinuly nový mobilní virtuální trenažer. Mobilní je trenažer díky tomu, že je celý v buňce na přívěsu vozu a může cestovat po celé republice.

Zatím se jedná o pilotní projekt a existuje jeden exemplář, takže masové rozšíření mezi autoškoly se nedá tak rychle čekat.

Řidičák na poprvé neudělá pětina žáků. Rodiče mají absurdní představy, říká šéf autoškoly

Domácí

„Je to ale nastínění cesty, jak bychom mohli výuku a vzdělávání řidičů popularizovat a jak dostat mezi co nejvíce lidí, a to nejen mezi žáky autoškol, ale i mezi stávající řidiče, správné řešení krizových situací v dopravě,“ řekl Novinkám předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.

Foto: Radek Plavecký

Trenažer v pojízdném kontejneru lze zapojit za auto a převážet na různé akce.

Trenažer nyní bude putovat po nejrůznějších akcích, mohou si jej pronajmout firmy, pořadatelé cyklistických či automobilových závodů a další organizace včetně samotných autoškol. „Máme nyní platformu a můžeme doplňovat mnoho dalších situací. Například pro školení řidičů autobusů lze vytvořit situace přímo pro ně a pro jízdu autobusem,“ uvedl Horčička.

Všechny vytvořené animace jsou podobné otázkám, které jsou schválené pro testy autoškol. Řidič má možnost nejprve si způsob jízdy v trenažeru osahat a vyzkoušet, aby věděl, jak virtuální auto reaguje. Pak už přicházejí na řadu problematické situace.

Jednou z nich je třeba připojení se do pruhů na dálnici ve chvíli, kdy je na ní kolona. Řidič má tendenci vjet do svého pruhu, ale musí bedlivě sledovat dění a zaznamenat, že se blíží sanitka. Nemůže tedy rovnou do svého pruhu, ale musí hned při najetí na dálnici nechat záchranářskou uličku. „Je to škola hrou v nejryzejší formě,“ mínil Jakub Zámostný, který stojí za vytvořením projektu.

Foto: Radek Plavecký

S využitím virtuální reality lze na trenažeru projet křižovatky a správně najet na dálnici. Řešení situace se pak hodnotí s učitelem.

Způsob vyřešení situace se může zaznamenat a řidič pak s profesionálním školitelem jízdu hodnotí.

„Jde o to, abychom reálné situace, které vznikají denně na silnicích, přenesli do virtuální reality a ukázali jejich správné řešení široké veřejnosti. Tím, že si to mohou lidé opakovaně zkoušet, se jim dostane správný návyk pod kůži a povede to k větší bezpečnosti na silnicích,“ doufá Aleš Horčička. Ten provozuje i vlastní autoškolu. Využívá jako i mnozí další školitelé nastávajících řidičů jednodušší statické trenažery.

Videosekvence se využívají také přímo v testech a v nových otázkách při skládání závěrečné zkoušky. Zapojení virtuální reality by mohlo být dalším způsobem tréninku jízd.

„Když řidič uvidí při tréninku několikrát správné řešení dané situace, snáz si to zautomatizuje i při reálné jízdě,“ uvedl Horčička.

KVÍZ: Zvládnete nové otázky do autoškoly?

AutoMoto

Komisař radil se zkušebními testy na řidičák. Učiněná domácí atmosféra, řekl soud

Krimi

Výběr článků

Načítám