Článek
Kancléřka Merkelová v projevu na úvod autosalonu, jehož středobodem nejsou jen auta, ale i další možnosti dopravy, ocenila pokrok v elektromobilitě a vyzvala k technologické otevřenosti pro další alternativy automobilových pohonů.
„Zájem o elektromobily je vidět nejen tady na výstavě, ale také v ulicích německých měst,” řekla Merkelová s tím, že německý autoprůmysl se původně stavěl k této vývojové větvi zdráhavě. „Ještě před čtyřmi lety na IAA němečtí výrobci mohli představit jen koncepty elektrických aut, před dvěma lety jsem při návštěvě IAA mohla vidět světovou premiéru představení takového auta a nyní mají všichni výrobci ve své nabídce elektromobily pro každodenní provoz,” uvedla.
Merkelová rovněž zmínila, že za prvních sedm měsíců letošního roku bylo v Německu zaregistrováno 370 tisíc nových elektromobilů a plug-in hybridů. „To je šestkrát více než za celý rok 2019,” řekla.
Kancléřka také prohlásila, že na cestě k emisně čisté mobilitě je nezbytné, aby Německo zůstalo otevřené alternativním pohonům, jako je například vodíkový. Důraz je podle ní potřeba klást i na jistotu pracovních míst v automobilovém průmyslu, který je pro Německo klíčovým sektorem ekonomiky.
IAA se po přesunu z tradičního dějiště ve Frankfurtu nad Mohanem do Mnichova změnil na IAA Mobility, protože chce propojit různé možnosti cestování. Velkou část vystavovatelů tak v Mnichově tvoří výrobci kol a jejich elektrických verzí. Naopak „spalováky”, tedy automobily s výhradně benzínovým či naftovým pohonem, jsou na autosalonu přítomny naprosto marginálně.
Podle německého listu Süddeutsche Zeitung německý automobilový průmysl očekává lepší vládní rámec pro klimaticky neutrální mobilitu. „Bezpečné a rychlé nabíjení 'zelenou' elektřinou je alfou a omegou přechodu. Ekologická elektřina, které je zatím příliš málo, je nutná k dosažení cíle klimatické neutrality. Rozšiřování nabíjecí infrastruktury pro elektromobily je příliš pomalé,” cituje list Hildegardu Müllerovou, šéfku německého Sdružení automobilového průmyslu (VDA).
Přes obrovskou snahu automobilek, byť ne vždy z vlastního rozhodnutí, přejít na výrobu aut s elektrickým pohonem ovšem start autosalonu provázely demonstrace. Dálnice A94, která vede z centra Mnichova k výstavišti, byla např. v úterý 7. září ráno částečně uzavřená kvůli protestu aktivistů proti automobilovému průmyslu.
„Bezpečnostní úřady vědí o značné celoevropské mobilizaci levicových radikálů,” řekl bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann před zahájením výstavy. Bezpečnostní opatření spojená s autosalonem označil za největší nasazení policie v této spolkové zemi za posledních 20 let.
Bavorská policie, které vypomáhá spolková policie a také policejní sbory z ostatních německých spolkových zemí, počítají s blokádami ulic a také s násilnostmi. Úřady varovaly také před sabotážemi a možnými žhářskými útoky.
Povšík: Fabia do pěti let skončí, nástupce bude elektrický
Šéf mnichovské policie Thomas Hampel prohlásil, že policie proti násilnostem zakročí tvrdě a hned v samém počátku. „Blokády a násilné akce nebudou v žádném případě tolerovány,” řekl Hampel.
To demonstranty neodradilo. Policie během úterý zadržela několik lidí, kteří slanili z vícero dálničních mostů a zablokovali tak dopravu. Aktivisté, kteří požadují zrušení výstavy, také přelepili dálniční návěstidla hesly proti automobilovému průmyslu.
Do Mnichova ohlásila příjezd řada spolků a hnutí požadujících radikální změnu v dopravě a vytlačení aut z městských ulic. Jedním z nich je i hnutí Sand im Getriebe (Písek v soukolí), který největší akce připravuje na pátek a sobotu. Mluvčí hnutí Lou Wintersová uvádí, že součástí protestů budou i projevy občanské neposlušnosti na výstavišti a v centru města.