Článek
První byla klasická pokuta a tou druhou zkouška na simulátoru nárazu. Na něm si otestovali, jaké to je, narazit do překážky se zapnutými pásy v rychlosti 30 km/hod. Tito řidiči neměli štěstí, že nemuseli zaplatit pokutu, jejich štěstí spočívalo v tom, že v průběhu jízdy bez pásů nehavarovali.
ÚAMK akci uspořádal ve spolupráci s Policií ČR a Městskou policií Praha v rámci zahájení již druhého ročníku Prázdnin se simulátorem, jehož mediálními partnery jsou i deník Právo a Sauto.cz. Loni si simulátor vyzkoušelo přes sedm tisíc lidí.
.: ANKETA |
Používáte bezpečnostní pásy? |
Hlasujte v anketě na konci článku. |
Letos si ho bude možné vyzkoušet na různých místech ČR až do konce srpna. Bez zapnutého pásu dnes nevyjíždí ani prezident ÚAMK Oldřich Vaníček, který nepřipoutaný v minulosti havaroval. "Při jízdě v Praze jsem se nepřipoutal, protože jsem jen kousek přejížděl," řekl na tiskové konferenci s tím, že podotkl, že dnes už se poutá pokaždé a navzálenosti nezáleží.
Ušetřené vteřiny za riziko nestojí
Vaníček vyzdvihl aktivity v oblasti bezpečnosti silničního provozu, které vyvíjí nadace Malina. "Předávat zkušenosti, jak se chovat před hrozícím nárazem nebo při něm je společenská povinnost závodních jezdců," řekl.
Hlavním záměrem takových akcí je dát lidem šanci vyzkoušet si na vlastní kůži, jaké to je a zamyslet se nad tím, zda několik vteřin ušetřených nezapnutím bezpečnostních pásů stojí za obrovské riziko, které na sebe pasažéři automobilů berou. "Od akcí tohoto typu si slibujeme snížení počtu mrtvých na našich silnicích," řekl Robert Šťastný šéf odboru BESIP na ministerstvu dopravy.
Statistiky hovoří neúprosnou řečí čísel, zatímco v ostatních evropských zemích se v obcích poutá až 80 procent pasažérů, v České republice je to necelá polovina. Dalším dech beroucím číslem je údaj o lidech, kteří mohli díky pásům přežít. Z evropských statistik vyplývá, že pokud by se v každém případě připoutali minimálně pasažéři na předních sedadlech, mohlo nyní žít přes sedm tisíc lidí.