Hlavní obsah

Mířil do šrotu, teď se historický trolejbus Škoda 9Tr mění v automobilový klenot

3:35
3:35

Poslechněte si tento článek

Brno

Původně měl být sice sešrotován, ale do jara bude vypadat, jako by právě sjel z výrobní linky. Trolejbus Škoda 9Tr vozil v osmdesátých a devadesátých letech cestující MHD po Brně. Později byl využíván v ukrajinském městě Rovno. Když dosloužil i tam, vzali si jej zpět brněnští dopraváci. Ti trolejbus začlení do kolekce historických vozidel MHD.

Foto: DpmB

Do jara by měl být tento historický trolejbus Škoda 9Tr, který kdysi vozil cestující po Brně, zase jako nový.

Článek

„Renovace trolejbusu patří bezesporu k těm nejnáročnějším, které jsme při rozšiřování naší sbírky retro vozů dělali. Věříme, že vůz na jaře představíme veřejnosti v takové formě, jakou měl, když kdysi jezdil po Brně,“ řekl Novinkám generální ředitel podniku Miloš Havránek.

Návrat do Brna po čtvrt století

Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958–1981. Vyrobeno jich bylo více než sedm tisíc kusů. Brněnský dopravní podnik v letech 1963–1981 postupně zařadil do provozu celkem 121 vozů. Poslední trolejbus byl z provozu s cestujícími vyřazen v roce 1996.

Foto: DpmB

Takto vypadal trolejbus 9Tr, když jezdil v ukrajinském městě Rovno.

Šest z těchto trolejbusů pak zamířilo do ukrajinského Rovna. Byl mezi nimi i stroj pod evidenčním číslem 3136. Když pak dosloužil i tam, čekalo na něj nemilosrdné sešrotování. Měl ale štěstí, protože si jej převzal zpět brněnský dopravní podnik. Trolejbus se vrátil do moravské metropole v roce 2019, a to po 23 letech.

Foto: DpmB

Momentálně se pracuje na interiéru trolejbusu.

Ihned si jej převzali pracovníci dílen podniku. Jejich tým je schopen si z komponentů smontovat zcela nové tramvaje. Umí ale také zrekonstruovat stará vozidla, která po náročné rekonstrukci vypadají jako nová. To bude i osud trolejbusu Škoda 9Tr. Vůz má již za sebou opravu karoserie a lakování do původních barev. Z někdejší modro-bílé se tedy vrátil k prapůvodní kombinaci červené a smetanově bílé.

Oprava bez původních technických výkresů

Pracovníci dílen se nyní věnují instalaci obložení stropu, bočnic, plechů topení, přechodů mezi podlahou a stěnami. „Vzhledem ke stáří vozu není možné pro komponenty zajít do skladu nebo je objednat. Součástky musíme složitě shánět nebo si je vyrábět sami. Tím je renovace vozu časově velmi náročná,“ uvedl technicko-provozní ředitel podniku Vítězslav Žůrek.

Foto: DpmB

K rekonstrukci trolejbusu nemají pracovníci brněnského dopravního podniku žádné technické výkresy.

K vozu nemá tým opravářů a mechaniků ani technické výkresy, proto u některých součástek musí jen odhadovat, jak by měly vypadat. Zatímco elektrorozvody na střeše jsou hotové, čeká tým montérů roztahování a zapojování kabeláže ve vozu i pod vozem a v kabině řidiče. Teprve na závěr renovace přijde na řadu montáž sedadel, oken a přídržných tyčí.

Foto: DpmB

Brněnský dopravní podnik má unikátní kolekci historických vozidel MHD. veřejnosti je představuje vždy v červnu na akci Dopravní nostalgie.

Po rekonstrukci bude 9Tr zařazen do sbírky retro vozů dopravního podniku, která nyní čítá osmnáct vozů; devět tramvají, tři trolejbusy a šest autobusů. Všechny typy zastoupených vozů byly v Brně v minulosti součástí MHD. Firma je pravidelně v červnu prezentuje veřejnosti při společné jízdě městem pod názvem Dopravní nostalgie.

„Nemám práci, MHD můžu jezdit zadarmo.“ Brněnští revizoři se baví výmluvami černých pasažérů

Koktejl

Výběr článků

Načítám