Článek
Ministerstvo dopravy před časem ve snaze zabránit podvodům s kilometrovými proběhy ojetých aut zpřístupnilo databázi historie proběhu z dat, které má k dispozici. Na webu kontrolatachometru.cz si člověk mohl dle VIN a čísla protokolu poslední technické kontroly vyhledat, jak se v čase zvyšovaly najeté kilometry – a zda vůz někdo „nestočil“, tedy zda s cílem prodat auto za víc peněz nesnížil stav tachometru oproti reálnému proběhu.
Letos dostali zákazníci ojetých aut drobný, ale podstatný vánoční dárek – kromě kilometrového proběhu jsou k dispozici i závady zjištěné při technické kontrole. A to nejen při té poslední, ale i řadu let zpětně.
Zkusmo jsme zadali dvě z vlastních aut a v obou případech jsme dostali záznamy od roku 2010, třebaže auta jsou roku výroby 1991 a 1995. Také už není nutné zadávat číslo protokolu poslední technické kontroly – stačí VIN.
V seznamu jsou k dispozici zjednodušené protokoly z technické kontroly, kontroly emisí i evidenční kontroly zvlášť. Co do technického stavu je samozřejmě nejdůležitější technická kontrola pravidelná, příp. opakovaná – to když se na voze při pravidelné prohlídce objeví vážná či nebezpečná závada.
Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou
Technický stav vozidla je při koupi ojetiny mnohem důležitější než počet ujetých kilometrů. V závislosti na použití a údržbě může jedno auto být zralé na vrakoviště po 100 tisících kilometrech, druhé může být v plné síle po 400 tisících.
Samozřejmě, protokoly z technické kontroly neřeknou o stavu auta všechno. Napoví však, jak se k němu majitelé v historii chovali – pokud třeba každé dva roky vůz musí STK opakovat kvůli vážné závadě, údržba asi nebyla příliš pečlivá. Anebo bylo konkrétní auto – obrazně řečeno – vyrobeno v pátek odpoledne a není příliš kvalitní.
Stočili jsme tachometr ojetého auta. Zabralo to jen pár minut
Z počtu evidenčních kontrol je také možné odhadnout, jak často auto měnilo majitele. Pokud vidíte evidenční kontrolu každých pár měsíců, je možné, že vůz vždycky někdo koupil, zjistil, že je na něm něco špatně, do čeho se mu nechce investovat, a záhy ho prodal.
Na druhou stranu, evidenční kontrola je nutná při každé změně vlastníka či provozovatele v technickém průkazu a v některých případech, spojených např. s regulací parkování, může být tato změna jen „papírová“ a reálný majitel auta může zůstávat roky stejný. Ovšem, od poctivého prodávajícího se takovou skutečnost bez okolků dozvíte, mlžit bude jen ten, kdo chce něco skrýt.