Článek
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) podpoří rychlejší schvalování zákonů pro bezemisní a nízkoemisní výrobu, prodej elektroaut a dotace na výstavbu dobíjecích stanic. Takzvaných rychlonabíjecích stanic (HPC, High-Power Charging) by mělo v Česku vzniknout do roku 2025 až 800.
Memorandum o porozumění mezi MŽP a společností Škoda Auto, které zavazuje ke snížení zátěže životního prostředí a zvýšení udržitelnosti průmyslové výroby, v pondělí podepsali ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (za KDU-ČSL) a členové představenstva automobilky Michael Oeljeklaus a Martin Jahn.
Hubáčková po návštěvě mladoboleslavského závodu, kde se vyrábějí elektromobily, ocenila zejména dobrovolnost, se kterou se automobilka k nízkoemisní a bezemisní výrobě připojuje. Změny by podle ní neměly být překotné, aby neměly velké sociální dopady.
V Hradci otevřeli jednu z největších dobíjecích stanic pro elektroauta v zemi
„Automobilový průmysl je vlajkovou lodí České republiky a my chceme přispět k tomu, aby měl prostor změnit své strategie a výroby tak, aby to neohrozilo zaměstnanost v sektoru,“ řekla Hubáčková.
MŽP podle ní bude usilovat o rychlejší schvalování zákonů, například změnu energetického zákona. V programu čistá mobilita chce rozdělit až 600 milionů korun, třetina už je podle Hubáčkové schválena, zahrnuje dotace na pořízení elektromobilů, aut na vodík a dobíjecích stanic.
Označení HPC může dostat stanice, která je schopná poskytovat nabíjecí proud až 500 A při napětí až 1000 V, což odpovídá nejvyššímu nabíjecímu výkonu 500 kW. V Česku jsou dnes běžné stanice s nejvyšším výkonem 50 kW, kterých je několik stovek. Stanic s výkonem nejméně 100 kW je u nás 36, z toho výkon přes 200 kW nabídne 11 stanic.
Škoda investuje do elektromobility 138 miliard korun
Stát chce rovněž přispívat na změnu technologií a nákup elektroaut pro veřejný a neziskový sektor. Hubáčková předpokládá, že s navýšením výroby půjde cena dolů a bude dostupnější všem lidem.
Takovéto předpoklady ovšem svět slýchá už mnoho let a za tu dobu výroba elektromobilů několikanásobně narostla, kvůli drahým surovinám pro výrobu baterií se však pořizovací cena elektromobilů drží stále vysoko. Spolu s rostoucí cenou elektřiny se k ní přidávají také rostoucí náklady na „palivo“, dobíjí-li člověk u veřejných stanic, nikoliv doma.
„Jsme velmi rádi, že česká vláda výrazně podporuje čistou mobilitu a elektromobilitu,“ řekl Jahn. Důležitá je podle něj podpora nabíjecí infrastruktury. Automobilka investuje v příštích pěti letech dalších 5,6 miliardy eur (tedy zhruba 138 miliard korun) do elektromobility a 700 milionů eur (přibližně 17,2 miliardy korun) do digitalizace. Do roku 2026 uvede Škoda tři nové modely elektromobilů, do roku 2030 další tři modely.