Článek
Poukázal přitom na současnou praxi, kdy mýto musejí platit i nákladní auta s hmotností pod 12 tun, pokud mají v technickém průkazu napsáno, že s přívěsem tuto hranici mohou překročit.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky stále platí výklad, že na jedno vozidlo nelze platit střídavě dálniční známku i mýtné podle toho, jestli jede bez přívěsu nebo s ním. O tom, jak bude řešeno posunutí hranice pro mýtné na vozy do 3,5 tuny, je však podle něj předčasné hovořit.
Podle výkladu ministerstva by ale již nyní měly osobní vozy s tažným zařízením, které překračují maximální povolenou hmotnost 3,5 tuny, platit dálniční známku odpovídající nákladním autům, tedy 7000 korun namísto 900 Kč. To se přitom týká velké části větších osobních aut, jako je například VW Passat nebo terénní vozy. "Jinak se ve správním řízení vystavují pokutě až do výše 500 000 Kč," dodal Felix.
Elektronické mýtné vybírá od začátku roku stát na rychlostních komunikacích od nákladních aut o celkové hmotnosti 12 a více tun. O úpravě zákona a změně o placení mýta se však může uvažovat až od roku 2009. V průběhu roku 2008 totiž nelze legislativně nařídit lidem, kteří zaplatí za dálniční známky, aby si pořídili ještě systém sledování pro mýtné brány.
ČESMAD chce úlevy pro ekologické vozy
Tuzemští autodopravci chtějí také prostřednictvím poslaneckého návrhu prosadit nové úlevy ze silniční daně pro ekologická nákladní vozidla. Podle návrhu, který připravilo sdružení Česmad Bohemia ve spolupráci s ministerstvem financí, by nárok na snížení sazby měly nákladní vozy devět let od první registrace.
Na konci letošního roku končí úlevy 40 až 48 procent pro vozy plnící ekologickou normu Euro 2, respektive Euro 3 a vyšší. Podle nového návrhu by se sazba silniční daně první tři roky od registrace snížila o 48 procent, další tři roky o 40 procent a zbývající období o 25 procent. Nové nákladní vozy musejí v současnosti plnit emisní normu Euro 4.
Podle Jakuba Haase z tiskového oddělení ministerstva financí návrh prošel teprve vnitřním připomínkovým řízením, chystá se jeho projednání na poradě vedení MF a vnější připomínkové řízení. "MF bude usilovat o to, aby se nová úprava mohla použít pro zdaňovací období 2008, tedy účinnost by měla nastat během roku 2008," doplnil.
Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek doplnil, že motivaci k nákupu ekologických vozidel nejen firmami a nejen užitkových vozidel a současnou motivaci k vyřazování starých vozidel by měla vláda urychleně řešit. Podle údajů sdružení je nyní obnova tuzemského vozového parku na úrovni třech procent ročně, zatímco v západní Evropě je to běžně osm až deset procent. Průměrné stáří je u osobního vozového parku téměř 14 let.