Článek
Santa Eulalia je jednou z 16 stanic metra ve městě, která byla vybavena tak, aby energie z rekuperačního brzdového systému ve vlaku mohla pomoci napájet i nabíječky pro elektromobily v ulicích.
„Projekt se skládá ze tří částí. První z nich rekuperuje energii z vlaků. Až dosud jsme rekuperovali 33 procent energie, kterou vlaky potřebují. Teď nainstalujeme zařízení, která umožní rekuperovat 10 procent navíc. V rámci nového projektu tak bude 43 procent energie pocházející z vlaků rekuperováno,“ vysvětluje pro agenturu AP Jordi Picas, zástupce místního provozovatele veřejné dopravy.
Cestujícího Bernarda Espinozu, který je inženýrem, to překvapuje: „To je pro mě překvapení, nevěděl jsem o tom. Je skvělé, že mají tato nabíjecí místa mimo stanice metra. Vlastním elektromobil. Většinou ho nechám na parkovišti tady a jedu metrem. Takže je dobré vidět energii generovanou brzděním vlaků, která se používá k nabíjení mého auta.“
Za volantem nové Škody Elroq: Férový obchod
Barcelona dala dohromady balíček technologií pro čistou energii, které mají pomoci veřejné dopravě stát se ekologičtější a zároveň se podílet na boji proti změně klimatu.
Šestnáct stanic barcelonského metra je součástí nového projektu MetroCharge.
„Šetříme šest procent energie spotřebované v systému metra. Tato rekuperovaná energie jde do tří míst určení: hlavně k pohonu vlaků. Většina rekuperované energie jde do vlaků, když zrychlují. Zbytek energie generované brzděním půjde k napájení 28 stanic metra po celém městě a poslední část se použije k napájení nabíjecích stanic pro elektromobily,“ říká Picas.
Regenerační brzdy jsou ve vlacích desítky let. Skládají se z elektromotoru, který zachycuje energii použitou při brzdění, jež by se konvenčními brzdami proměnila v teplo.