Článek
Čím víc lidí, tím víc aut, čím víc aut, tím delší dobu člověk stráví v husté dopravě, velí logika. Nejeden pražský motorista nadává na kolony v našem hlavním městě. V globálním měřítku je na tom však Praha ještě poměrně dobře.
Ukazuje to žebříček nejucpanějších měst na celém světě za rok 2022, který sestavila analytická společnost Inrix. První desítku zabralo pět měst ze Severní Ameriky, jedno ze Střední a jedno z Jižní Ameriky, a konečně tři evropská města.
Nejucpanější města na světě | |||
---|---|---|---|
Město | Počet hodin strávených v kolonách | Změna oproti 2021 | Změna oproti 2019 |
Londýn | 156 | 5 % | 5 % |
Chicago | 155 | 49 % | 7 % |
Paříž | 138 | -1 % | -16 % |
Boston | 134 | 72 % | -10 % |
Bogota | 122 | 30 % | -36 % |
Palermo | 121 | 11 % | -12 % |
Toronto | 118 | 59 % | -13 % |
New York | 117 | 15 % | -16 % |
Monterrey | 116 | 66 % | 108 % |
Filadelfie | 114 | 27 % | -20 % |
Metrikou jsou hodiny celkově strávené v zácpách za celý rok v průměru na jednoho motoristu. 156 hodin u Londýna říká, že denně londýnský motorista strávil v průměru zhruba 25 a půl minuty stáním v koloně.
Zajímavostí je, že zatímco oproti roku 2019 doprava téměř všude zhoustla, ve srovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 je v téměř všech městech v první desítce méně hustá. U mexického Monterrey je však i zde vidět obrovský nárůst, dokonce na víc než dvojnásobek.
Nejucpanější města v Evropě | |||
---|---|---|---|
Město | Počet hodin strávených v kolonách | Změna oproti 2021 | Změna oproti 2019 |
Londýn | 156 | 5 % | 5 % |
Paříž | 138 | -1 % | -16 % |
Palermo | 121 | 11 % | -12 % |
Dublin | 114 | 28 % | -26 % |
Řím | 107 | 0 % | -36 % |
Brusel | 98 | -27 % | -30 % |
Lyon | 92 | -9 % | -12 % |
Bukurešť | 91 | -7 % | 0 % |
Bristol | 91 | 38 % | -11 % |
Budapešť | 86 | -6 % | -6 % |
Evropská tabulka ukazuje, že nárůst oproti loňskému roku není žádným pravidlem. I zde však vidíme poměrně velké množství času strávené v kolonách; pro ilustraci, 100 hodin ročně celkem znamená na jednoho motoristu průměr zhruba 16 a půl minuty denně.
Ani v evropské „top 10“ však není vidět Praha - ta je i na tomto žebříčku někde na konci první padesátky. V Česku je však pochopitelně na prvním místě.
Nejucpanější města v Česku | |||
---|---|---|---|
Město | Počet hodin strávených v kolonách | Změna oproti 2021 | Změna oproti 2019 |
Praha | 53 | 4 % | -18 % |
České Budějovice | 35 | -8 % | -17 % |
Pardubice | 34 | -34 % | 8 % |
Brno | 32 | -10 % | 0 % |
Olomouc | 29 | -7 % | 20 % |
Hradec Králové | 28 | -48 % | -25 % |
Ostrava | 18 | 6 % | 0 % |
Liberec | 14 | 11 % | 80 % |
Ústí nad Labem | 13 | -45 % | -27 % |
Karlovy Vary | 8 | -48 % | -40 % |
Praha v Česku vede poměrně s přehledem, měst s celkem desítkami hodin v zácpách je však několik. Zajímavostí je, že v řadě měst se oproti roku 2021 hustota dopravy zásadně snížila; například u Hradce Králové a do jisté míry i Pardubic to ale můžeme zčásti připočíst i otevření kusu dálnice D35 mezi Opatovicemi a obcí Časy, ke kterému došlo v prosinci 2021.