Článek
Měřicí norma WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) vznikla proto, že norma, která se používala dříve, tedy NEDC (New European Driving Cycle) umožňovala automobilkám příliš velký manévrovací prostor, a tak hodnoty spotřeby paliva a dojezdu nebyly realistické. WLTP to mělo změnit, dát zákazníkům lepší přehled o tom, kolik bude jejich vůz „žrát“.
Podle studií zadaných Evropskou unií se to však dost dobře nepodařilo. U první skupiny zkoumaných aut, registrovaných v roce 2022, bylo zjištěno, že reálná spotřeba je o 23,7 % vyšší oproti té normované dle WLTP u aut se zážehovým motorem a o 18,1 % u aut se vznětovým motorem.
U plug-in hybridů jsou průměrné emise CO2 ve výši 139,5 g/km, což odpovídá spotřebě 6 l/100 km benzínu a 5,2 l/100 km nafty. Tato hodnota je stále o 23 % lepší než průměr u konvenčních aut, ovšem ukazuje ponejvíce na nepřesnost testování spotřeby plug-in hybridů, které počítají s pravidelným nabíjením trakční baterie z externího zdroje. To však v řadě případů použití vozu není možné, zejména při delším cestování.
Europoslanci schválili novou emisní normu Euro 7, limity nejsou tak přísné
Kde studie tato data získaly? Nová auta už od roku 2021 monitorují reálnou spotřebu paliva i elektrické energie při jízdě a ukládají ji do paměti. Při zavádění této technologie nebylo jasné, k čemu budou získaná data použita, spekulovalo se však o statistických účelech i možnosti dalších změn v měření tzv. normované spotřeby aut.
V příštím roce se má změnit výpočet normovaných emisí pro plug-in hybridy, který zahrne realističtější vzorce nabíjení z externích zdrojů, založené na reálném používání těchto vozů, alespoň dle Evropské komise. To je podle ní zhruba všechno, přinejmenším z větších změn.
Zpráva Evropského účetního dvora, který se na zkoumání výsledků studií také podílel, je ostřejší a žádá „zajištění dostatečné adopce bezemisních vozidel. Zejména bude nutné se zabývat dostupností elektromobilů, zajištění dostatečné nabíjecí infrastruktury a také dodávek surovin pro výrobu baterií“.