Článek
Baterie s pevným elektrolytem, označované také jako solid-state baterie, jsou dlouhodobě označovány za jeden z důležitých milníků pro svět elektromobility. Na jejich použití v produkčních automobilech ale zatím ještě pořád čekáme.
Americká společnost Factorial se ovšem pochlubila vývojem nové generace těchto baterií, která by mohla prodloužit dojezd elektromobilů až o 80 procent. Na vývoji nové generace baterie spolupracuje společnost s automobilkou Mercedes-Benz, která je jejím partnerem od roku 2021.
Nová generace baterie s pevným elektrolytem slibuje vysokou energetickou hustotu, až 450 Wh/kg, a použití nových technologií, které zaručí vysokou hospodárnost i udržitelnou výrobu. Kromě výrazného prodloužení dojezdu by navíc nové baterie měly přispět i ke snížení hmotnosti elektromobilů a celkovému zvýšení jejich hospodárnosti.
MG může nabídnout revoluční baterii během 12 měsíců, roky před konkurencí
Baterie se také chlubí schopností udržet stabilitu i při teplotách kolem 90 stupňů Celsia, což by mělo snížit nároky na chlazení baterie. Oproti bateriím s tekutým elektrolytem by navíc baterie s pevným elektrolytem měly být bezpečnější i v případě nehody, neboť nejsou tak hořlavé.
Markus Chafer, hlavní technologický šéf v automobilce Mercedes-Benz, v rozhovoru pro Reuters dodal, že nové baterie by mohly přispět také ke zlevnění elektromobilů. Díky vysoké energetické hustotě by mohly stačit menší baterie, tedy s nižší hmotností. Automobilky by tak při výrobě aut nemusely používat lehčí, ale výrazně dražší hliník.
Automobilka Mercedes-Benz, která do společnosti Factorial investovala již kolem 200 milionů dolarů, nedávno obdržela první vzorky nové baterie. První produkční baterie nové generace by pak podle americké společnosti mohly být připraveny pro zástavbu do elektromobilů ještě před koncem tohoto desetiletí.