Článek
S volantem ve tvaru připomínajícím spíše knipl letadla vzbudila v minulosti velký rozruch především automobilka Tesla, v posledních letech se však začíná objevovat stále častěji. Obvykle totiž souvisí s novým systémem řízení drive-by-wire, který nahrazuje mechanické propojení mezi koly a volantem posíláním signálů po kabelu.
Na tomto systému řízení aktivně pracuje vedle značek jako Tesla a Lexus i Mercedes-Benz, který plánuje implementovat novou technologii do produkčních automobilů již v příštím roce. A nyní se německá prémiová značka pochlubila několika ukázkami z vývoje, během něhož už maskovaný prototyp najel přes milion kilometrů na okruhu i silnicích.
Systém funguje tak, že sleduje natočení volantu a odesílá signál k systému řízení, který v závislosti na rychlosti vozu natáčí kola do odpovídajícího úhlu. Technologie by tak měla například výrazně usnadnit parkování, kdy nebude třeba přehmatávat na volantu. Současně by mělo dojít také ke zlepšení stability vozu.
Vedle lepší agility a stability pak automobilka slibuje i lepší kombinaci sportovnosti a komfortu. Do volantu by stále měla být přenášena určitá zpětná vazba, dojde však k eliminaci negativních vjemů, jako je přenos různých vibrací od kol. Automobilka si navíc od systému drive-by-wire slibuje i využití v kombinaci s vyššími úrovněmi automatizovaného řízení.
Jedním z benefitů nového systému řízení je pak i možnost upravovat a především zmenšovat volant. V tomto případě automobilka věří, že menší knipl nabídne lepší výhled na přístrojový štít a více prostoru v kabině. Díky odpojení volantu od kol ho však bude možné využít například i jako ovladač pro hry v palubním systému, například při nabíjení.
S ohledem na absenci pevného spojení mezi koly a volantem byl navíc kladen maximální důraz na bezpečnost. Kromě výkonných a přesných senzorů je proto vůz vybaven i záložní cestou pro přenos dat a dvojnásobným počtem ovladačů, než by bylo nezbytně nutné. Systém má navíc i záložní zdroj energie pro své napájení.