Hlavní obsah

Mercedes třídy E má v Turecku nezvykle malý motor, mohou za to daně

Daňové zatížení nových aut se v Turecku prodraží i na více než dvojnásobek oproti cenám běžným například v České republice. A to i když mají pod kapotou maloobjemový motor jen proto, aby se vešly do nejnižší daňové kategorie.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz třídy E ve verzi Exclusive

Článek

Turečtí manažeři, kteří mají zájem o Mercedes-Benz třídy E, mají na výběr ze dvou motorizací - zážehové patnáctistovky a vznětového dvoulitru. I s tím menším motorem - který v Česku vůbec není v nabídce - stojí vůz v přepočtu zhruba od 3,17 milionu korun, více než dvojnásobek základní české ceny.

Důvod je, jak jinak, v extrémním zdanění nových aut. Vztahuje se na ně daň Özel Tüketim Vergisi (ÖTV), česky „zvláštní spotřební daň“. A ta při objemu motoru do 1,6 litru začíná na 45 % z ceny vozu, je-li ta do 130 tisíc korun. Pak postupně roste, a stojí-li nové auto více než v přepočtu 197 tisíc korun, daň je 80 %, uvádí web Motor1.

Pro třídu E, která bez daní stojí v přepočtu zhruba 1,47 milionu korun, to znamená nárůst na zhruba 2,64 milionu Kč. Následně se z ceny vozu a daně vypočte 20% daň z přidané hodnoty a výsledkem je, že nejen prémiové, ale i normální auto stojí násobně více než v jiných zemích.

Mercedes-Benz není jediný, kdo v Turecku prodává „daňovou verzi“ svého sedanu vyšší střední třídy - BMW 520i tam má pod kapotou šestnáctistovku, aby se vešlo do nejnižšího daňového pásma. Pokud totiž motor objemu přesáhne 2 litry, daňové zatížení může růst až na 220 %.

Koupil mírně ojetý Mercedes, auto ale bylo stočené o 400 tisíc kilometrů. Soudy se neshodly, co s tím

Krimi
Související témata:

Výběr článků

Načítám