Článek
Čína je dnes nejdůležitějším trhem pro mnoho světových automobilek. Jejich svázání s čínskými firmami pochází už z dávného nařízení tamní vlády, že zahraniční automobilka nesmí prodávat své vozy na čínském trhu, pokud je nevyrábí právě tam.
A tak světoví automobiloví giganti podepisovali kontrakty na výrobu automobilů v Číně ve velkém. Jenže doba pokročila, čínské značky se poučily a staly se světovými hráči. Najednou už se nepodepisují kontrakty kvůli levné práci a výrobě, ale partnerské smlouvy.
Firmy Daimler a BAIC se tak svázaly docela napevno. Německý koncern už delší dobu vlastní necelých 10 % akcií firmy BAIC Motor, která samozřejmě patří pod BAIC. Nyní zase BAIC koupil 5 % akcií značky Daimler.
Důvod? Upevnění vztahu s Daimlerem. V minulém roce totiž Li Šu-fu, generální ředitel firmy Geely, která mimo jiné vlastní švédské Volvo, koupil 9,69 % akcií Daimleru. Jeho cíl byl vytvořit alianci pro vývoj elektrického a samořídícího vozu.
Automobilka Geely získala také padesátiprocentní podíl ve značce Smart, čímž problematickou značku zachránila. Ta se stane společným podnikem a nová auta, vyráběná v Číně, se budou rozvážet do celého světa.
Samozřejmě že BAIC byla znepokojena tím, že Daimler je ve spojení s jedním z největších čínských konkurentů. Součástí nové dohody je tak i ujištění, že jakákoli nová průmyslová aliance zahrnující Mercedes a čínského partnera by nastala až po nalezení konsenzu s BAIC.