Článek
Třída V je v rámci rodinných a business vanů jedním z vrcholů jak cenových, tak i faktických. Třícípá hvězda udala od uvedení na trh v roce 2014 již 209 tisíc vozů. Mercedes přistoupil k faceliftu třídy V na první pohled velmi decentně. Upřímně, když vstupuji do stuttgartské haly, kde dostávám příležitost novinky zhlédnout a vyzkoušet v předstihu, myslím si, že nám nejprve ukazují variantu před faceliftem.
Ovšem nikoli, lehce se změnila příď, která má již jednolitý vstup pro vzduch a větší masku chladiče. Maska u linie AMG má zároveň nový „diamantový“ design. Na výběr jsou čtyři nové laky karoserie a nové disky kol. Světlomety LED nyní nabízí i funkci „matrix“, tedy vykrývání ostatních vozidel při dálkovém režimu. Zadní partie zůstávají beze změny.
Pasažéry famózně namasíruje
Uvnitř překvapivě alespoň prozatím nenajdete infotainment MBUX, který se postupně dostává do všech mercedesů a premiéru měl ve větším sprinteru. Infotainment Command tedy zůstává stejný, stejně jako například displej palubního počítače mezi klasickými ručičkovými přístroji. Jiný je rámeček kolem obrazovky informačně-zábavního systému, nabízené barvy a dekory a také výdechy ventilace inspirované nejnovějšími mercedesy z osobní sféry.
Novinkou je v luxusní verzi také dvojice masážních křesel v prostřední řadě. Věřte mi, že posezení v nich snad ještě překoná křesla v limuzínách typu třídy S, protože kolem sebe máte opravdu královský prostor. Faceliftem prošla i cestovatelská verze Marco Polo, která přejímá všechny prvky standardní verze, nic nového navíc však uvnitř nenajdete.
Konečně silnější
Véčko bylo poslední mercedesem, který ještě používal už snad legendární vznětový čtyřválec o objemu 2,1 litru. To se s faceliftem i kvůli novým emisním normám, které předchůdce nesplňuje, mění. I tady už najdete modernější dvoulitr OM654. Za zmínku u motoru, který se poprvé objevil v nové třídě E, stojí například integrace většiny emisních prvků v motoru či nejblíže výfukovým svodům.
Mezi další inovace jednotky se řadí kombinace hliníkových válců a ocelových pístů, spalovací proces využívající stupňovitý výklenek pístů a svrchní vnější vrstva válců Nanoslide pro snížení tření v motoru.
Nový pohon bude k dispozici ve dvou výkonových variantách. V 250d nabídne 140 kilowattů, tedy 190 koní a 440 Nm maximálního točivého momentu. Silnější V 300d pak umí 176 kilowattů (239 koní) a nabídne až 500 Nm. Při overboostu navíc umí svůj točivý moment na krátkou dobu navýšit o dalších 30 Nm. V 300d zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,9 vteřiny a dosáhnout může maximální rychlosti 220 km/h.
Novinkou nikoli u Mercedesu, avšak u třídy V, je také devítistupňová převodovka vlastní konstrukce. Ta nahrazuje sedmistupňovou skříň, která byla k mání doposud. Ve standardu jsou vždy poháněna zadní kola, připlatit půjde opět za pohon všech kol.
K výstavní premiéře inovovaného vozu dojde na ženevském autosalonu. Tam se ukáže také elektrický koncept EQV, který svým bezemisním pohonem později doplní motorovou nabídku také sériově. Objednávky v Evropě startují v březnu, zatím známe českou základní cenu, která činí 988 tisíc korun bez DPH.