Článek
Brzdy jsou u naprosté většiny klasických automobilů umístěny v kolech, najdou se však i výjimky, jako například americký armádní HMMWV, Alfa Romeo 75 či závodní stroje, kde jsou brzdy umístěny v šasi automobilu. Důvody přitom mohou být různé, od snahy snížit neodpruženou hmotnost až po možnost instalace větších brzd.
Mercedes-Benz se nyní pochlubil vývojem unikátního systému pro elektromobily, které při brzdění primárně využívají rekuperaci, díky čemuž se energie jinak ztracená při zpomalování vrací do baterií. Klasické brzdy tak bývají používány jen okrajově, proto s nimi mohou výrobci různě experimentovat.
Koncept mercedesu přitom počítá s umístěním brzd do jednotky integrující elektromotor a převodovku, tedy v šasi automobilu. Systém by měl být plně uzavřený a instalován může být na přední i zadní nápravě.
Mercedes-Benz CLA poodhaluje působivou hybridní i čistě elektrickou techniku
Díky novému umístění by brzdy netrápila koroze, nepotřebovaly by téměř žádnou údržbu a jejich životnost by se měla dramaticky prodloužit. Minulostí by měly být také nepříjemné zvuky při brzdění či emise brzdového prachu. Je přitom pravděpodobné, že pro případy důrazného brzdění by systém musel být doplněn o aktivní chlazení.
Další výhodou by byla nižší neodpružená hmotnost samotného kola s pneumatikou, která se pozitivně podepisuje na jízdních vlastnostech automobilu. Bez nutnosti chladit brzdy by navíc značka mohla použít plně uzavřená kola s lepší aerodynamikou, která by se bez prachu z brzd ani tak rychle nešpinila.
Celý systém je zatím konceptem, na jehož vývoji se dál pracuje. V současnosti tak není jisté, zda se v budoucnu objeví na produkčních vozech.