Článek
Automobilka Mercedes-Benz oznámila, že se stala světově první, která získala oprávnění k veřejnému provozování autonomní jízdy úrovně 4 v Německu. To znamená, že v některých situacích vůz zvládne jezdit zcela bez zásahu řidiče a nespoléhá na něj jako na záchranu v momentě, kdy si nebude vědět rady.
Oprávnění se ale týká jen konkrétního prostoru - parkovacího domu P6 na stuttgartském letišti. Majitelé patřičně vybavených tříd S a EQS tam budou moci vystoupit z vozu u vstupu a nechat auto, ať samo zaparkuje.
Funkci mají dostupnou vozy vyrobené po červenci 2022 a vybavené systémem Intelligent Park Pilot2. Řidič ovládá systém skrz smartphone, na kterém vybere parkovací místo, následně počká na potvrzení a nechá vůz odjet. Při návratu si smartphonem vůz opět přivolá.
Jak „vidí“ auto? Lidarové systémy se vyvíjejí i v Česku
Proč je novinka k mání jen v tomto konkrétním parkovišti? Fungování závisí nejen na možnostech automobilu, ale i na infrastruktuře v parkovacím domě. Auto si hlídá své nejbližší okolí, systémy parkovacího domu sledují, jestli je trasa bezpečná všude jinde. A samozřejmě také do smartphonů posílají informace o volných parkovacích místech.
„Autonomní parkování je klíčovým aspektem automatizované mobility. Právě jím začne každodenní autonomní ježdění,“ myslí si Markus Heyn, šéf mobility u firmy Bosch, která dodala onu infrastrukturu do parkovacího domu.
Obě společnosti plánují rozšířit možnosti podobného autonomního parkování do řady dalších parkovišť na celém světě. V Německu se na tom už pracuje, ostatní země budou následovat během dalších let.