Článek
Automobilka Mercedes-Benz, respektive její oddělení Special Trucks, začala testovat speciálně upravený prototyp terénního nákladního vozu Unimog, který jezdí na vodík. Nejde však o klasickou technologii vodíkových palivových článků, ale o spalování vodíku v lehce upraveném spalovacím motoru.
Základem prototypu je model Unimog U 430, za jehož krátkou kabinou jsou čtyři vysokotlaké nádrže (700 bar) na vodík s kapacitou 14 kilogramů. Konkrétní parametry motoru bohužel neznáme, jeho výkon však dosahuje 290 koní a 1000 Nm točivého momentu.
Vodíkový prototyp má být ve srovnání s naftovou alternativou výrazně tišší, přičemž produkuje pouze vodu, která je formou páry odváděna výfukovým systémem. Dojezd stroje neznáme, podle tiskové zprávy ale technici plánují další zvětšení nádrží, aby stroj vydržel v chodu po celý pracovní den.
Speciální prototyp je výsledkem projektu WaVe, který se začal rodit v roce 2021 v spolupráci s 18 průmyslovými a technologickými partnery. Stroj byl poprvé prezentován na jaře letošního roku, teprve nyní však přišly zprávy o jeho zkouškách v praxi.
Unimog je totiž osazen dvojicí ramen se sekací hlavou a jeho testy probíhaly při údržbě zeleně kolem nepoužívaného úseku dálnice. V praxi se tak ověřila schopnost stroje pracovat v různých teplotách, různém terénu a také doplňování paliva u veřejných plnících stanic.
Společnost Mercedes-Benz se v posledních letech zaměřuje především na elektrifikaci, současně si však uvědomuje, že využití motorů spalujících vodík může být dalším významným prostředkem při „dekarbonizaci“, neboť stroje jako unimog jsou často využívány v náročném prostředí a při plnění speciálních rolí.