Hlavní obsah

Mercedes-Benz S65 AMG: jen se zbrojním pasem

Novinky, Jiří Černých

O Mercedesech se vždy mluvilo jako o "medvědech". Vrcholný model S65 AMG medvědí silou skutečně disponuje - při volnoběžných otáčkách kopne do kol "pouhými" 570 N.m!

Článek

Detroitský autosalon obohacují novinky nejen pro americký trh, ale také ty, které najdeme Evropě. Sice se naše republika asi nestane největším odbytištěm vozů Mercedes-Benz S65 AMG, ale i tak se zde najde jistě několik zájemců.

Aby také ne. Jedná se totiž takřka o střelu na kolech, na kterou už by měl být zbrojní pas. Tato novinka v luxusních vozech dostala pod kapotu ten samý motor, co se před nedávnem představil pro superexkluzivním a přitom extra rychlém Maybachu 57 S.

Nejedná se o nic jiného než o vidlicový dvanáctiválec bi-turbo s výkonem 450 kW při otáčkách 5100 /min. To je jistě úctyhodné, ale jistě si každý z nás dokáže představit i větší "palbu". Z jiného soudku však má točivý moment. Ten se na dynamometru zastaví na hodnotě rovných 1000 N.m. Všechno je k dispozici v rozmezí otáček 2000 - 4000 /min.

Ještě vám to není málo? Tak zkuste spolknout informaci o točivém momentu v tisíci otáčkách za minutu (uvažte, že volnoběžné se pohybují někde kolem hranice 700 /min). Zde tlačíte na kola silou rovných 570 N.m.

Technologie ze závodních vozů

Nic z toho by ovšem nevzniklo bez pečlivé práce techniků od AMG (dnes již nedílné součásti společnosti Mercedes-Benz), kteří uplatnili několik technických řešení, převzatých ze závodních vozů. Především se jedná o použití vysocepevnostních materiálů s nízkou hmotností a tepelnou odolností. Jen málokdo si uvědomuje, že právě tepelná odolnost je pro účinnost závodního motoru rozhodující. Pokud by součásti pod vlivem extrémně vysokých teplot měnily své rozměry, byť v desetinách milimetru, došlo by ke změně třecích sil, zatížení a vyvážení, a to se při extrémně vysokých rychlostech spalování a otáčkách nevyplácí.

Kované písty, nové vačky a průchodnější turbodmychadla jsou doplněna účinnějším mezichladičem stlačeného vzduchu (o 25 % nižší teplota na vstupu do válce než dosud) a speciální řídicí jednotkou.

Inovace potkaly také výfukový systém s precizně laděným zvukem. Katalyzátor dostal kovový povlak, který zrychluje náběh oxidace a zlepšuje celý průběh chemických reakcí. Není tedy divu, že tento agregát splňuje i předpisy Euro 4.

Krocení vozu má na starosti pětistupňová automatická převodovka AMG Speedshift s řazením pod volantem a gigantické kompozitové kotouče o průměru 390 mm vpředu a 365 mm vzadu.

Nechybí komfort

Také na komfort se nezapomnělo. Sportovní sedadla AMG jsou ve všech směrech seřiditelná, a tak má každý vynikající nejen posezení, ale i výhled na přístrojovou desku s multifunkčním displejem. Na něm se může zobrazovat právě navolený převodový stupeň, teplota oleje či "voltáž" baterie. Také jsou zde výstupy z racetimeru, tedy zařízení, měřící čas na okruhu, nejrychlejší kolo, maximální a průměrnou rychlost, ale i vzdálenost do konce kola či závodu.

Následuje ovšem otázka, jak je to s rychloměrem cejchovaným na 360 km/h? Tato hodnota je značně přemrštěna. Ukazuje však, jaký potenciál by vůz měl, kdyby nebyl "trapně" krocen. Maximální rychlost byla totiž elektronicky omezena na 250 km/h. To zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,4 s se už "zkousnout" dá a dvoustovka pokořená za 13,3 sekundy má také něco do sebe...

Související témata:

Výběr článků

Načítám