Článek
Fascinující design jako symbol pro inovaci a emoce u F 400 Carving jsou technika a design v pozoruhodném vzájemném souladu. Základní linii tohoto sportovního vozu doprovázejí výrazné profily ve tvaru křídel, které při průjezdu zatáčkou umožňují, aby naklápějící se kola měla nutnou volnost pohybu, ale na druhé straně zdůrazňují, že charakter studie je orientován i na emoce.
Nárůst úrovně aktivní bezpečnosti
Jednou z předností Mercedes-Benz F 400 Carving je vybavení zcela novým systémem, který u kol sledujících vnější poloměr zatáčky mění podle jízdní situace jejich postavení až do výchylky 20°. V kombinaci s nově vyvinutými pneumatikami tak lze přenášet o 30 procent větší boční síly než u konvenčního podvozku s pevným postavením kola a sériovými pneumatikami. Tímto způsobem je získán pozoruhodný nárůst úrovně aktivní bezpečnosti, neboť čím větší jsou boční síly přenášené pneumatikami, tím lepší je jejich kontakt s vozovkou znamenající vyšší stabilitu vozu při průjezdu zatáčkou.
Díky aktivní změně postavení kol dosahuje studie největší příčné zrychlení 1,28 g a překonává tak hodnoty dnešních sportovních vozů asi o 28 procent. Aplikaci systému s aktivní změnou postavení kol umožňují podstatnou měrou pneumatiky zcela nové koncepce vybavené asymetrickým běhounem. Jakmile se kola na vnější straně zatáčky ze svého kolmého postavení naklopí, pneumatika se začne odvalovat po vnitřní straně lehce zaobleného běhounu, jehož dezén a složení směsi jsou speciálně vyvinuté pro vysoce dynamickou jízdu v zatáčkách, aniž by jí ovšem byla ohrožena vysoká míra bezpečnosti.
Jedna pro přímý směr, druhá pro zatáčky
Středová a vnější oblast běhounu se standardním profilem a dezénem zajišťují stabilitu vozidla v přímém směru a tlumí hluk způsobený odvalováním. Tak se aktivní změnou postavení kola dají na jedné pneumatice realizovat dvě její různé koncepce. Označení studie Carving, které symbolizuje tuto novou technologii, připomíná sjezdové lyže s obdobným názvem. Oboje totiž jezdí ve dvojí stopě, přičemž jedna je určená pro přímý směr, druhá pro zatáčky.
Zmenšené riziko smyku a kratší brzdná dráha v nouzových situacích Studie F 400 Carving slouží inženýrům koncernu DaimlerChrysler jako výzkumná laboratoř na kolech, se kterou lze zjišťovat další možnosti techniky automobilového podvozku. Kromě vyšší stability v zatáčkách přináší nová technologie zřetelný nárůst aktivní bezpečnosti. Při hrozícím nebezpečí smyku se kola cíleně naklopí a tímto způsobem zvýšené boční vodící síly dodatečně podporují elektronický systém stabilizace jízdy ESP.
Rychlé naklopení všech kol při nouzovém brzdění přenáší stopu do oblasti měkké směsi a zkracuje brzdnou dráhu z rychlosti 100 km/h o dobrých pět metrů. Elektronické řízení, aktivní hydropneumatický podvozek a světlo vedené optickými vlákny.
Další vychytávky
Další 'vychytávkou' je například elektronické řízení vozu pracující bez mechanických částí. Pohyby volantu snímají čidla a zásobují jimi řídicí jednotku, která příslušné příkazy předává elektricky ovládané převodce řízení. Také u řešení podvozku studie F 400 Carving vsadili inženýři stuttgartské automobilky na nové aktivní hydropneumatické řešení, které bleskurychle přizpůsobuje jak odpružení, tak tlumení vozu aktuální situaci.
Novou techniku použili tvůrci studie také u osvětlení. K hlavním světlometům se dostává světlo z jednoho výbojkového zdroje v motorovém prostoru prostřednictvím optických vláken, což umožňuje vysoký světelný výkon a snižuje nároky na prostor. Při jízdě do zatáček se zapíná ještě další světlomet namířený do strany.