Článek
Nový Mercedes-Benz CLA se stane prvním modelem postaveným na platformě MMA, která byla navržena primárně pro elektromobily. Při jejím vývoji přitom měly být zužitkovány i poznatky získané díky konceptu Mercedes EQXX, který se proslavil svým rekordním dojezdem na jedno nabití.
S ohledem na odlišné tempo elektrifikace na různých trzích je však platforma připravena i na zástavbu elektrifikovaného spalovacího motoru, který byl vyvíjen speciálně s ohledem na kompaktní rozměry a vysokou hospodárnost.
Nový mild-hybridní motor pro CLA nese označení M252 a jedná se o 1,5litrový čtyřválec, který se svými rozměry musel vmáčknout do prostoru původně určeného pro přední elektromotor. Jeho konstrukce je přitom podle automobilky modulární, díky čemuž by se mohl dočkat dalších úprav a použití i v dalších vozech.
Mercedes vyvíjí baterie nové generace, dojezd prodlouží až o 80 procent
Mimořádně působivých rozměrů, kdy je nový motor o 17 procent kompaktnější než stávající čtyřválce, bylo dosaženo například umístěním válců co nejblíž k sobě, integrací svodů do hlavy válců a integrací osmistupňové automatické převodovky, elektromotoru a komponent mild-hybridního systému do kompaktní jednotky.
Čtyřválcové uspořádání namísto tříválce pak automobilka zvolila s ohledem na vyšší kultivovanost, kterou ještě umocnila důkladnou izolací vozu. Mild-hybridní pohonné ústrojí bude dostupné ve verzích o výkonu 100, 120 a 140 kW. Primárně by měla být poháněna přední kola, k dispozici však bude i verze s pohonem všech kol 4Matic.
Mild-hybridní systém s elektromotorem o výkonu 20 kW by měl být schopen vůz krátkodobě pohánět, a to do rychlostí až 100 km/h, přičemž kompaktní baterie s kapacitou 1,3 kWh je uložena pod sedadlem spolujezdce. I díky přispění elektrifikace by pak měl nový spalovací motor nabídnout vysokou hospodárnost, a tedy i nižší spotřebu paliva.
Ještě větší pozornost však byla věnována čistě elektrické verzi, která nabídne 800V architekturu, baterie s využitelnou kapacitou 58 či 85 kW (a odlišnou chemií), nabíjení při výkonu až 320 kW a nově navržený elektromotor Electric Drive Unit 2.0 s dvoustupňovou převodovkou.
Elektromotor si vyvíjela sama automobilka, umístěn je na zadní nápravě a na kola posílá nejvyšší výkon 200 kW. Verze 4Matic s pohonem všech kol pak dostává ještě elektromotor o výkonu 80 kW na přední nápravě, který se ale připojuje pouze v případě potřeby. V opačném případě se motor odpojuje, aby došlo ke zvýšení hospodárnosti.
Konkrétní parametry zatím neznáme, koncept blízký produkční podobě (Concept CLA Class) ovšem cílí na dojezd kolem 750 kilometrů dle WLTP. Díky vysoké hospodárnosti a rychlému nabíjení se tak předprodukčnímu prototypu povedlo během testování zdolat na italském okruhu Nardó celkem 3717 kilometrů za 24 hodin, což je podle automobilky nový rekord.