Článek
České Auto roku 2024 má v rukávu ještě další trumfy, zejména sportovní verze od divize AMG. Jako první jde na řadu verze 53, kterou známe již z předchozí generace jako jakýsi předstupeň vrcholné varianty s označením 63.
Poprvé jde o plug-in hybrid, tedy s možností dobíjení ze sítě. Spojení třílitrového šestiválcového řadového motoru a trvale buzeného synchronního elektromotoru zajišťuje maximální systémový výkon 430 kW (585 k) a v režimu Race Start dokonce 450 kW/612 k.
Maximální systémový točivý moment dosahuje 750 Nm. Tomu odpovídá dynamika, zrychlení z 0 na 100 km/h umí za 3,8 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 280 km/h.
Elektromotor o výkonu 120 kW je integrován do devítistupňové převodovky. Vysoký výkon této pohonné jednotky je dosažen technologií trvale buzeného vnitřního synchronního rotoru. Maximální točivý moment elektromotoru 480 Nm je k dispozici od první otáčky.
Trakční akumulátor s napětím 400 V disponuje celkovou kapacitou 28,6 kWh a nachází se v zadní části pod podlahou zavazadlového prostoru. Využitelná kapacita činí 21,22 kWh, protože část energie je vždy uchovávána v záloze pro podporu zrychlení. Vysokonapěťový akumulátor i tak umožňuje dojezd na elektřinu i více než 100 kilometrů, výhradně na elektřinu je možné dosáhnout rychlosti až 140 km/h.
Pro nabíjení střídavým proudem je ve voze nabíječka s výkonem 11 kW. Vedle toho je na přání k dispozici 60kW palubní rychlonabíječka pro stejnosměrný proud. To umožňuje doplnění energie z 10 % na 80 % kapacity za přibližně 20 minut.
Tužší je nejen odpružení
Mercedes-AMG uvádí, že skelet karoserie pro sportovní verzi získal na mnoha místech dodatečné vyztužení. Rozpěrná tyč mezi uchycením předních pružicích vzpěr zpevňuje přední stavbu a umožňuje lépe vzdorovat příčným silám v zatáčkách.
Výztuha pod motorem má zlepšit přesnost řízení díky vyšší torzní tuhosti přední části. S podélnými nosníky je spojena přídavnými vzpěrami. Na zadní nápravě mají zajistit větší stabilitu a přesnost vedení kol přídavné vzpěry uchycené od podélníků směrem dozadu.
Standardem je pohon všech kol. Elektromechanicky ovládaná spojka rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola zcela variabilně v závislosti na zvoleném jízdním programu a adhezních podmínkách.
Sportovně laděné odpružení využívá adaptivní tlumiče. Standardem je řízení zadních kol, které vylepšuje stabilitu ve vysokých rychlostech, a naopak natáčením proti předním kolům činí vůz mrštnější.
Agresivnější design
Tradicí pro „slabší“ verze AMG je ostřejší design a detaily karoserie, které ovšem nechávají prostor i výkonnější verzi. Celým názvem Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ lze rozpoznat podle masky chladiče s vertikálními lamelami, která je standardně osvětlená.
Rozšířené přední blatníky o jedenáct milimetrů na každé straně ve srovnání se standardním vozem třídy E vytvářejí prostor pro větší rozchod kol na přední nápravě.
Autem roku 2024 v České republice se stal Mercedes-Benz třídy E
Dalšími výlučnými prvky AMG jsou výrazně tvarované vstupy vzduchu, každý se dvěma svislými lamelami, a uprostřed umístěný spoiler ve tvaru písmene A. Velký otvor dole uprostřed směřuje vzduch do přídavného chladiče, který je rovněž vyhrazen jen vozům AMG. Nechybí ani vnější otvor pro chladič umístěný u podběhu kola.
Z boku je charakteristická kombinace splývavých ploch bez okrajů, včetně zapuštěných klik dveří. Přední i zadní blatníky kol propojují sportovní prahy AMG. Kola z lehké slitiny, která jsou díky rozšířenému rozchodu téměř v jedné rovině s karoserií, zdůrazňují sílu a dynamiku.
Nechybí zvýrazněná odtrhová hrana AMG na víku zavazadlového prostoru u sedanu a zadní nárazník AMG s difuzorem a dvěma kulatými dvojitými koncovkami výfuku po obou stranách.
Na předních blatnících a na zádi najdeme označení určená pro hybrid, která odkazují na elektrifikovaný pohon. Novinka se standardně dodává s 19palcovými koly z lehké slitiny. Volitelně jsou k dispozici také kola o průměru 20 palců a kovaná kola o průměru 21 palců.
České ceny zatím nejsou zveřejněny.