Hlavní obsah

Mercedes-AMG chystá revoluční elektromobil s axiálními motory

Divize Mercedes-AMG nabízí řadu plug-in hybridů, ale elektromobil ve své nabídce měla jen chvíli před deseti lety, a to SLS Electric Drive. Nyní chystá jeho nástupce. Produkční verze konceptu One-Eleven má dostat elektromotory s axiálním tokem, které jsou o polovinu menší a lehčí než klasické elektromotory.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Vision One-Eleven

Článek

Podle britského webu Autocar by měl být nový vůz založen na konceptu Vision One-Eleven, který se inspiroval v minulosti značky. Je popisován jako „nástupce modelu SLS Electric Drive“, ale výroba nebude omezena jen na hrstku kusů.

Sériová produkce vrcholného modelu je zásadní součástí evoluční strategie elektrifikace AMG. Značka již uvedla na trh posílené verze tříd EQE, EQE SUV, EQS a EQS SUV. Nový elektrický supersport je považován za klíčovou součást budoucnosti Mercedes-AMG, přestože šéf divize Michael Schiebe prodloužil životní cyklus některých ziskovějších modelů se spalovacími motory kvůli nižším než očekávaným prodejům elektrických vozů. Přesto vidí směr vývoje jednoznačně: „Je jasné, že směřujeme k plně elektrické budoucnosti.“

Mercedes-Benz odhalil koncept Vision One-Eleven, inspiruje se hluboko v 70. letech

AutoMoto

Nový supersport bude klíčovým prvkem upevňování výsostného postavení AMG v rámci přechodu od spalovacích motorů k elektrickému pohonu. Výkonem má předčit model Mercedes-AMG One, jehož hybridní pohon odvozený z formule 1 dokáže vůz rozjet z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a z 0 na 300 km/h za 15,6 sekundy. Pochopitelně bude i cenovkou soupeřit s naprostou špičkou elektromobilů ostatních výrobců, jako je například produkční verze Porsche Mission X nebo Alfy Romeo 33.

Po technické stránce bude využívat architekturu AMG.EA, která byla speciálně vyvinuta pro elektrické modely AMG. Platforma je modulární a umožňuje různé délky, rozvory a šířky náprav, což ji činí vhodnou pro širokou škálu modelů.

Prvním vozem využívajícím tuto platformu bude v příštím roce sériová verze modelu Vision AMG, který nahradí současný čtyřdveřový kupé GT 4-Door. Bude využívat 800V elektrickou architekturu a novou lithium-iontovou baterii s válcovými články s křemíkovou anodou, vyvinutými ve spolupráci s americkou společností Sila.

Pohon budou zajišťovat vysokootáčkové elektromotory s axiálním tokem, které původně vyvinula společnost Yasa, než ji v roce 2021 koupil Mercedes-Benz. Od té doby byly tyto motory dále zdokonalovány týmem inženýrů z Yasa a Mercedes-AMG.

Poloviční motor

Výhodou elektromotorů s axiálním tokem je kompaktní tvar kotouče. Díky tomu zabírají tyto motory méně místa - jsou přibližně poloviční velikosti a hmotnosti proti konvenčním elektromotorům. Schiebe považuje elektromotor s axiálním tokem za definující technický prvek budoucích elektrických AMG.

„Zákazníci, kteří přišli ke značce kvůli osmiválcům, nepřišli jen proto, že chtěli velký motor,“ řekl Schiebe. „Přišli, protože milovali technologii, kterou jsme do aut vložili. Takže pokud jde o elektrické vozy, jsem si jistý, že se nadchnou pro tuto novou technologii, protože to bude to nejlepší a nejnovější, co můžete mít.“

Jejich výroba bude zahájena příští rok v berlínském závodě Mercedesu-Benz v Marienfelde. Schiebe však uvedl, že AMG neopustí svou filozofii výroby „jeden muž, jeden motor“, tedy princip, kdy každý jeden motor v automobilce montuje jeden pracovník, který je pak podepsán i na plaketce.

„To je součást našeho DNA. V budoucnosti budeme mít něco srovnatelného jako ‚jeden muž, jeden motor‘ a nebude to jen marketingový trik,“ slíbil Shiebe.

Mercedes-AMG One se vrátil na Nürburgring, citelně vylepšil vlastní rekord

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám