Článek
Hybridní automobil značky McLaren není úplně novinkou, i hypersport P1 z roku 2012 měl elektrifikované pohonné ústrojí. Jenže se jich vyrobilo pouze 375 kusů, každý v ceně v desítkách milionů korun.
Nový model Artura, který automobilka právě odhalila, je pokračováním hybridních mclarenů, ovšem za mnohem nižší cenu a s plánem na mnohem více vyrobených kusů.
Nejde ovšem o plebejské auto, to v žádném případě. Jednak začíná s cenou na 185 500 librách, tedy zhruba 5,52 milionu korun. A jednak jeho plug-in hybridní ústrojí zvládne vůz rozpohybovat na 100 km/h za 3 sekundy. O pouhé dvě desetinky pomaleji, než to zvládala zmíněná P1.

McLaren Artura
Jak je nasnadě, pohonné ústrojí kombinuje spalovací motor s elektromotorem. Ten má sám o sobě 95 koní a 225 Nm, takže pojedete-li jen na elektřinu, s třísekundovým časem zrychlení nepočítejte, třebaže se vůz bez zapnutého spalovacího motoru rozjede až na 130 km/h a ujede až 30 km, než dojde energie v 7,4kWh baterii.
Zmíněný spalovací motor je vidlicový šestiválec, který má 2993 ccm objemu, suchou klikovou skříň a dvě turbodmychadla uprostřed V. Dává 585 koní a 585 Nm. Zajímavější však je po technické stránce. Předně, jak ukáže jeho obrázek, řady válců svírají poměrně široký úhel 120°.

Vidlicový šestiválec artury je poměrně široký, ovšem otevírá prostor pro kratší a pevnější klikovou hřídel a umístění turbodmychadel uprostřed V. Také má nižší těžiště.
Ten je pro vidlicový šestiválec z hlediska uložení pístů na klikové hřídeli ideální, protože pracuje-li všech šest válců, zážeh nastává každých 120° otočení klikové hřídele. To však znamená velkou náročnost na prostor, jak ostatně obrázek i ukazuje.
Takový úhel se tedy v podstatě nikdy nepoužívá. Místo toho většinou svírají řady válců úhel 60°, aby byl motor fyzicky menší, a tak se vešlo šest válců do prostoru, který by svými rozměry běžně umožnil zástavbu jen řadového čtyřválce.
Kliková hřídel má dělené klikové čepy, tedy že jeden čep je v podstatě dvěma, které jsou vzájemně otočeny o 60°, aby bylo dosaženo ideálního rozložení zážehů na otáčce klikové hřídele. To ale znamená, že kliková hřídel je o něco delší a těžší.
McLaren touto cestou nešel a výhody popisuje právě v klikové hřídeli – je velmi krátká a pevná, takže motor může točit až 8500 otáček. Kromě toho je výhodou nižší těžiště motoru, což pomáhá ovladatelnosti, protože to snižuje těžiště celého vozu, třebaže motor sám váží jen 110 kg.

Ilustrace ukazuje uložení baterie pod sedačkami a elektromotoru s převodovkou na zadní nápravě. Spalovací motor (zde nevyobrazený) je mezi nimi.
V autě je uložen podélně před zadní nápravou a spolu s elektromotorem pohání zadní kola. Nejvyšší kombinovaný výkon je podle tiskové zprávy 680 koní a 720 Nm, což je součtem výkonů spalovacího motoru a elektromotoru. Většinou se tyto dvě hodnoty napřímo sčítat nedají, ale jiná data nemáme, tak jim budeme věřit.
Kromě zmíněné třísekundové akcelerace na 100 km/h automobilka uvádí také další časy. Na dvoustovku to vozu trvá 8,3 s, na třístovku 21,5 s a čtvrt míle s pevným startem je odbyta za 10,7 s.
Nejvyšší rychlost je 330 km/h a kombinovaná spotřeba benzínu je podle předběžných čísel zhruba 5,5 l/100 km. Na elektromobilní registrační značky v Česku tedy vůz nedosáhne, ale přesto je papírově nejúspornějším mclarenem všech dob.

McLaren Artura
Artura je prvním autem na nové platformě, označené MCLA. Ta samozřejmě hojně využívá karbon, takže na váze ukáže vůz 1498 kg bez řidiče, což je mezi plug-in hybridy dobré číslo. I tomu může vděčit za úctyhodné časy zrychlení.
Nová platforma také automobilce umožňuje integrovat některé asistenční a bezpečnostní systémy, které dosud použít nešly. Standardem je výbava jako adaptivní tempomat, hlídač jízdních pruhů, asistent dálkových světel či rozpoznávání dopravních značek.
Artura je také prvním mclarenem s novým infotainmentem MIS II, který kromě podpory platforem Android Auto a Apple CarPlay má i novou telemetrii pro použití na závodních okruzích.