Článek
Motor SkyActiv X, který Mazda novinářům odprezentovala v nové trojce zhruba před rokem, se dočkal několika vylepšení pro lepší chod motoru a o chloupek se zvýšil i výkon. Tím začněme – přibylo 6 koní a 17 Nm na výsledných 186, resp. 240.
Po technické stránce jsou upraveny písty a kompresní poměr, který klesl z 16,3:1 na rovných patnáct. Softwarové změny zahrnují optimalizaci řízení spalování a také úpravu řízení funkce mild-hybridního systému, který nyní reaguje rychleji a omezuje drobné kolísání točivého momentu při přechodu do režimu SPCCI, které je dáno aktivací či deaktivací kompresoru.
To je, jak dobře známo, zkratka pro Spark-Controlled Compression Igniton, tedy česky „svíčkou řízené kompresní zapalování“. Funguje tak, že za ideálních podmínek – které jsou ale dost široké – motor nefunguje jako klasický zážehový, tedy že by pomocí zážehů svíčkou spaloval benzín, nýbrž vznětový s dopomocí svíčkou. Může tak spalovat velmi chudou směs a tím snižovat svou spotřebu paliva a emise.
Spotřeba optimalizací také klesla, a to ne jen kosmeticky. Emise CO2 jsou nižší o 5-11 g/km v závislosti na verzi. V číslech zákazníkovi srozumitelnějších to je snížení spotřeby o 0,4 l/100 km na 5,1 l/100 km v Mazdě 3 s předním pohonem a manuální převodovkou. S automatem se spotřeba snižuje o 0,3 l/100 km na 5,9 l/100 km.
Test Mazdy 3 SkyActiv-X AWD: Zdánlivě ideální konfigurace umí i zklamat
Spolu se změnami přišel i nový název „e-SkyActiv X“ a písmeno „e” dostal i základní benzín G122. Ten také prošel drobnými změnami, jejichž výsledkem je redukce emisí CO2 o 7-8 gramů na kilometr opět v závislosti na variantě.
Nové motory už jsou i v českém ceníku; byť bez písmen „e” před označením verzí. Mazda 3 SkyActiv-G122 stojí od 535 900 korun, s motorem SkyActiv-X186 od 588 900 korun. Crossover CX-30 začíná na 594 900 korunách za verzi G122, motor SkyActiv-X186 pořídíte nejméně za 645 900 korun.