Hlavní obsah

Mazda vrací do hry Wankelův rotační motor, pod kapotou MX-30 se ukáže ještě v lednu

Japonská automobilka Mazda potvrdila očekávanou premiéru nového Wankelova motoru. Jednotka s rotačním pístem se vrátí během premiéry 13. ledna na bruselském autosalonu.

Foto: Mazda

Logo nového plug-in hybridního pohonu Mazdy, který využívá Wankelův motor.

Článek

Wankelův motor Mazda opustila v roce 2012, když přestala vyrábět model RX-8. Návrat přijde v rámci nového pohonu pro dosud jen elektrický crossover MX-30, ovšem v jiné roli. Již nebude sloužit jako jediný pohon, ale stane se součástí plug-in hybridního ústrojí, potvrdila automobilka.

Krom strohého oznámení a loga pohonu tvořeného typickým tvarem rotační jednotky a písmenem „e“ již Japonci jen napověděli, že spalovací motor bude fungovat jako generátor pro nabíjení baterie.

Takové řešení by teoreticky mělo využít to nejlepší, co Wankelův motor slibuje, tedy vysokou účinnost při konstantních otáčkách s lineárním točivým momentem. Fakt, že otáčky motoru by řídila jednotka a nikoli šofér, by rovněž mohl přispět ke zlepšení spolehlivosti, navíc při dobíjení ze sítě by krátké trasy měl řidič zvládnout bez sepnutí spalovacího motoru.

Na evropský trh se nový pohon v MX-30 dostane na jaře letošního roku.

Ve Wankelově motoru rotuje trojboký píst v oválné skříni bez potřeby klikového mechanismu. V komorách probíhá sání, komprese, expanze a výfuk, zatímco hrany pístu otevírají a zavírají sací a výfukové kanály bez potřeby rozvodů. Motor vynalezl Felix Wankel v roce 1954. Přes malosériové pokusy například od NSU či Citroënu se technologie nejvíce ujala právě Mazda na závodních tratích i v sériových vozech RX-7 a RX-8.

Test Mazdy MX-30: Jiná než ostatní

Testy

Výběr článků

Načítám