Článek
Ačkoliv doba otevřeným vozům příliš nepřeje, což ukazují výsledky prodejů i řídnoucí nabídka, Mazda MX-5 patří mezi dlouhodobé výjimky. Sportovní roadster s klasickou koncepcí, tedy motorem vpředu a pohonem zadních kol, totiž slaví již pětatřicet let na trhu.
První model s výklopnými světlomety a líbivě sportovním vzhledem byl na trh uveden v roce 1989 a dnes je považován za klasiku. V roce 1998 následovala druhá generace, třetí přišla v roce 2005 a aktuálně čtvrtá generace se prodává od roku 2015.
Ačkoliv je model v Evropě známý pod označením Mazda MX-5, v jiných částech světa dostal odlišná pojmenování. Známé je především označení Miata, používané na americkém trhu, na některých trzích ale vůz nese či nesl označení Mazda Roadster nebo Eunos Roadster.
MX-5 se nikdy nevzdáme, zní z Mazdy
První generace byla inspirována modelem Lotus Elan z šedesátých let, během vývoje se pak automobilka zaměřila na dosažení skvělé ovladatelnosti (čemuž napomáhá nízká hmotnost i rozložení hmotnosti mezi nápravami), motory v nabídce dostaly „přiměřený“ (ačkoliv podle mnohých nedostatečný) výkon a důraz byl kladen i na dosažení dostupné ceny.
Kombinace skvělých jízdních vlastností, designu i jednoduchosti úprav vynesla modelu obrovskou popularitu. Již v roce 2000 byla Mazda MX-5 zapsána do Guinnessovy knihy rekordů jako nejprodávanější dvoumístní sportovní roadster na světě. V roce 2016 pak výrobní linku opustil miliontý vyrobený vůz.
Pravidelné oslavy
Automobilka navíc pravidelně oslavuje výrobní milníky. Desetileté výročí přineslo limitovanou edici druhé generace v modré barvě, 20 let na trhu oslavila třetí generace v bílé, modré a červené barvě, třicetileté výročí pak přineslo čtvrtou generaci ve výrazně oranžové barvě.
V rámci oslav 35 let modelu na trhu uspořádala automobilka v Chorvatsku menší akci pro média, kde kromě jiného představila i modernizovanou Mazdu MX-5 pro modelový rok 2024. Novinka má denní svícení integrované v hlavních světlech, drobné designové úpravy a novou barvu karoserie Aero Gray Metallic.
Kabina pak nabízí nový displej infotainmentu a nechybí ani vylepšení bezpečnostních asistentů. Automobilka také zapracovala na samosvorném diferenciálu, posilovači řízení a systému kontroly trakce.
Mazda MX-5 je navíc pověstná i komunitami, které se kolem tohoto modelu vytváří. Sama automobilka zmiňuje například britský MX-5 Owner’s Club, který sdružuje přes 7000 členů různého věku a s různými modely, kteří pravidelně pořádají různé akce a setkání.
Velké popularitě se Mazda MX-5 těší i v Česku, kde byl letos uspořádán největší lokální sraz modelu. Na 25. srazu automobilů Mazda MX-5 v ATC Rozkoš v České Skalici se letos 22. června sjelo 402 vozů, což stačilo na zápis do České knihy rekordů. K vidění byly všechny generace.
Největší světový sraz Mazdy MX-5 proběhl už v roce 2022, kdy se na okruhu Modena v Itálii sjelo celkem 707 vozů. Nechyběli přitom ani zástupci zahraničních klubů.