Článek
Ačkoliv doba otevřeným vozům příliš nepřeje, což ukazují výsledky prodejů i řídnoucí nabídka, Mazda MX-5 patří mezi dlouhodobé výjimky. Sportovní roadster s klasickou koncepcí, tedy motorem vpředu a pohonem zadních kol, totiž slaví již pětatřicet let na trhu.
První model s výklopnými světlomety a líbivě sportovním vzhledem byl na trh uveden v roce 1989 a dnes je považován za klasiku. V roce 1998 následovala druhá generace, třetí přišla v roce 2005 a aktuálně čtvrtá generace se prodává od roku 2015.
Ačkoliv je model v Evropě známý pod označením Mazda MX-5, v jiných částech světa dostal odlišná pojmenování. Známé je především označení Miata, používané na americkém trhu, na některých trzích ale vůz nese či nesl označení Mazda Roadster nebo Eunos Roadster.
První generace byla inspirována modelem Lotus Elan z šedesátých let, během vývoje se pak automobilka zaměřila na dosažení skvělé ovladatelnosti (čemuž napomáhá nízká hmotnost i rozložení hmotnosti mezi nápravami), motory v nabídce dostaly „přiměřený“ (ačkoliv podle mnohých nedostatečný) výkon a důraz byl kladen i na dosažení dostupné ceny.
Kombinace skvělých jízdních vlastností, designu i jednoduchosti úprav vynesla modelu obrovskou popularitu. Již v roce 2000 byla Mazda MX-5 zapsána do Guinnessovy knihy rekordů jako nejprodávanější dvoumístní sportovní roadster na světě. V roce 2016 pak výrobní linku opustil miliontý vyrobený vůz.
Pravidelné oslavy
Automobilka navíc pravidelně oslavuje výrobní milníky. Desetileté výročí přineslo limitovanou edici druhé generace v modré barvě, 20 let na trhu oslavila třetí generace v bílé, modré a červené barvě, třicetileté výročí pak přineslo čtvrtou generaci ve výrazně oranžové barvě.
V rámci oslav 35 let modelu na trhu uspořádala automobilka v Chorvatsku menší akci pro média, kde kromě jiného představila i modernizovanou Mazdu MX-5 pro modelový rok 2024. Novinka má denní svícení integrované v hlavních světlech, drobné designové úpravy a novou barvu karoserie Aero Gray Metallic.
Kabina pak nabízí nový displej infotainmentu a nechybí ani vylepšení bezpečnostních asistentů. Automobilka také zapracovala na samosvorném diferenciálu, posilovači řízení a systému kontroly trakce.
Mazda MX-5 je navíc pověstná i komunitami, které se kolem tohoto modelu vytváří. Sama automobilka zmiňuje například britský MX-5 Owner’s Club, který sdružuje přes 7000 členů různého věku a s různými modely, kteří pravidelně pořádají různé akce a setkání.
Velké popularitě se Mazda MX-5 těší i v Česku, kde byl letos uspořádán největší lokální sraz modelu. Na 25. srazu automobilů Mazda MX-5 v ATC Rozkoš v České Skalici se letos 22. června sjelo 402 vozů, což stačilo na zápis do České knihy rekordů. K vidění byly všechny generace.
Největší světový sraz Mazdy MX-5 proběhl už v roce 2022, kdy se na okruhu Modena v Itálii sjelo celkem 707 vozů. Nechyběli přitom ani zástupci zahraničních klubů.