Článek
Ryze elektrická Mazda MX-30 tu s námi je už nějaký ten pátek a od začátku při jejím vývoji inženýři mysleli na to, že někdy v budoucnu dostane pod kapotu prodlužovač dojezdu ve formě malého Wankelova motoru, tedy motoru s rotačními písty.
Nyní máme konečně datum, kdy by takový vůz měl být na světě - nejpozději na jaře příštího roku. Automobilka uvedla, že se tak stane v druhé polovině tohoto fiskálního roku firmy, což znamená do konce března 2023, přinejmenším na americkém trhu.
Test Mazdy MX-30: Jiná než ostatní
Nová verze nebude plug-in hybridem v pravém slova smyslu, neboť spalovací motor nebude pohánět kola přímo. Místo toho bude pomocí elektromotoru vyrábět elektřinu, která pak bude pohánět kola. Hovoříme tedy o tzv. EREV, Extended Range Electric Vehicle, elektromobilu s prodlouženým dojezdem.
Prodloužení dojezdu se bude MX-30 skutečně hodit, neboť v současném stavu její dojezd na plně nabitou baterii dosahuje jen zhruba dvou stovek kilometrů dle měřicí normy WLTP. V reálném světě, zejména za chladného počasí, tedy ještě mnohem méně. Americká norma měření dokonce vozu dává dojezd jen 161 km na jedno nabití.
Samozřejmě zatím těžko říci, zda se tato verze MX-30 dostane i na evropské trhy. Modelu by to ale mohlo zvýšit prodeje.