Hlavní obsah

Mazda chystá nový spalovací motor, zamíří i do Evropy

Japonská automobilka pracuje na novém spalovacím motoru Skyactiv-Z, který postupně nahradí motory Skyactiv-G a Skyactiv-X. První model s novým čtyřválcem se očekává v roce 2027.

Foto: Petr Horník, Novinky

Motor Mazda SkyActiv-X (ilustrační foto)

Článek

Mazda je velmi dobře známá tím, že se často vydává zcela jiným směrem než zbytek automobilového průmyslu. Jako jedna z mála nabízela sériově vyráběné vozy s rotačními motory, v dobách downsizingu přinášela velké atmosférické motory a relativně nedávno do nabídky přidala řadové šestiválce, které už se dnes také příliš nevidí.

Ještě zajímavější je však fakt, že v současné době, kdy řada automobilek prakticky zastavila vývoj nových motorů a soustředí se na modernizaci stávajících, automobilka Mazda pracuje na zcela novém spalovacím motoru. Na informaci obsaženou ve čtvrtletní finanční zprávě nedávno upozornil web Motor1.

Nový zážehový motor s označením Skyactiv-Z by měl nahradit starší motor Skyactiv-G i modernější motor Skyactiv-X, který při svém představení zaujal technologií kompresního zapalování svíčkou, jež přinesla kombinaci předností zážehových a vznětových motorů - tedy vysoký výkon, hladký chod, úsporný provoz a nižší emise.

Poznatky získané při vývoji nového čtyřválcového motoru by navíc měly být aplikovány při vylepšení již zmiňovaných šestiválcových motorů, které by tak měly nabídnout ještě čistší chod.

První vůz s novým motorem dorazí nejdřív v roce 2027, takže na bližší detaily je ještě příliš brzy. Podle tiskové zprávy by však měl nový motor používat „metodu spalování lambda jedna, která je teoretickou metodou spalování a dosahuje vysokých hodnot tepelné účinnosti tím, že realizuje superchudé spalování v širokém rozsahu od nízkých po vysoké otáčky, aby se dosáhlo vynikajících výsledků ekologických parametrů a jízdních vlastností“.

Foto: Mazda

Mazda se často vydává proti proudu, v modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV dnes opět nabízí rotační motor.

Pod označením lambda = 1 (při použití řecké abecedy ʎ = 1) se ukrývá tzv. stechiometrický poměr, respektive stechiometrická směs, což je označení dokonalého poměru vzduchu a paliva ve směsi, potřebného pro dokonalé spálení paliva.

Nový motor by tak měl nabídnout vysokou čistotu spalování, splňující i přísné nároky Euro 7, díky čemuž se počítá s jeho uvedením na evropské trhy. Zatím ale zůstává otázkou, v jakém modelu bude mít premiéru a jaké budou jeho finální parametry.

Související témata:

Výběr článků

Načítám