Článek
Mazda je velmi dobře známá tím, že se často vydává zcela jiným směrem než zbytek automobilového průmyslu. Jako jedna z mála nabízela sériově vyráběné vozy s rotačními motory, v dobách downsizingu přinášela velké atmosférické motory a relativně nedávno do nabídky přidala řadové šestiválce, které už se dnes také příliš nevidí.
Ještě zajímavější je však fakt, že v současné době, kdy řada automobilek prakticky zastavila vývoj nových motorů a soustředí se na modernizaci stávajících, automobilka Mazda pracuje na zcela novém spalovacím motoru. Na informaci obsaženou ve čtvrtletní finanční zprávě nedávno upozornil web Motor1.
Nový zážehový motor s označením Skyactiv-Z by měl nahradit starší motor Skyactiv-G i modernější motor Skyactiv-X, který při svém představení zaujal technologií kompresního zapalování svíčkou, jež přinesla kombinaci předností zážehových a vznětových motorů - tedy vysoký výkon, hladký chod, úsporný provoz a nižší emise.
Toyota, Subaru a Mazda budou spolupracovat na vývoji nových spalovacích motorů

Poznatky získané při vývoji nového čtyřválcového motoru by navíc měly být aplikovány při vylepšení již zmiňovaných šestiválcových motorů, které by tak měly nabídnout ještě čistší chod.
První vůz s novým motorem dorazí nejdřív v roce 2027, takže na bližší detaily je ještě příliš brzy. Podle tiskové zprávy by však měl nový motor používat „metodu spalování lambda jedna, která je teoretickou metodou spalování a dosahuje vysokých hodnot tepelné účinnosti tím, že realizuje superchudé spalování v širokém rozsahu od nízkých po vysoké otáčky, aby se dosáhlo vynikajících výsledků ekologických parametrů a jízdních vlastností“.

Mazda se často vydává proti proudu, v modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV dnes opět nabízí rotační motor.
Pod označením lambda = 1 (při použití řecké abecedy ʎ = 1) se ukrývá tzv. stechiometrický poměr, respektive stechiometrická směs, což je označení dokonalého poměru vzduchu a paliva ve směsi, potřebného pro dokonalé spálení paliva.
Nový motor by tak měl nabídnout vysokou čistotu spalování, splňující i přísné nároky Euro 7, díky čemuž se počítá s jeho uvedením na evropské trhy. Zatím ale zůstává otázkou, v jakém modelu bude mít premiéru a jaké budou jeho finální parametry.
Sportovní kupé od Mazdy se zřejmě dočká sériové výroby, i s Wankelovým motorem
