Článek
Když se řekne „vodíkové auto”, v podstatě vždy se tím myslí elektromobil typu FCEV, Fuel Cell Electric Vehicle, tedy elektromobil s palivovými články. Takové auto využívá vodík pro výrobu elektřiny, která pak pohání elektromotor. Podle japonského webu Best Car však Mazda pracuje na autě, které vodík spaluje v motoru. Ba co víc, ve Wankelově motoru s rotačními písty.
Podle webu – neodvolává se na žádné konkrétní zdroje, ovšem bývá dobře informovaný – Mazda na Wankelu nikdy skutečně nepřestala pracovat, ani po konci výroby posledního modelu s tímto motorem, RX-8. Že na Wankel nikdy nezanevřela, ostatně dokazuje i několik konceptů s označením RX – tato písmena znamenají „Rotary Experimental” – představených během uplynulých let.
Rotační motor z nabídky Mazdy zmizel zejména kvůli emisím v roce 2012. Zjednodušeně řečeno, aby byly jednotlivé spalovací komory od sebe pečlivě utěsněny, motor musí spalovat kromě benzínu se vzduchem i trošku oleje, který pomáhá těsněním na hrotech trojúhelníkového „pístu” těsnit.
Spalování vodíku v motoru není běžné, ovšem není ani zas tak ojedinělé. Z nejčerstvějších pokusů o takový pohon auta stojí za zmínku Toyota, která vypustila corollu s motorem běžícím na vodík do vytrvalostního závodu. Vůz závod dokončil a Toyota ho chce používat i nadále.
Toyota chce vodík i spalovat, nejen z něj vyrábět elektřinu. Prototyp brzy vyrazí na závody
Ani pro Mazdu by takové použití vodíku nebylo první. S tímto plynem pro pohon aut začala pracovat už v první polovině 90. let a zkraje nového tisíciletí vyrobila pár prototypů RX-8 s možností spalovat benzín i vodík.
Ještě později, v letech 2005 a 2007, stvořila dvě verze modelu Premacy, který měl vylepšené pohonné ústrojí z oné vodíkové RX-8, doplněné ještě o elektromotor s NiMH bateriemi – byl to hybrid v dnešním slova smyslu se spalováním vodíku navíc. Vůz tedy mohl jet na vodík, benzín či elektřinu, poháněna byla přední kola.
Verze z roku 2007 nepoužívala převodovku a zadní kola poháněla pouze elektromotorem. Ten byl silnější, měl 150 koní oproti čtyřiceti předchozí verze a baterie byla lithium-iontová s možností externě ji nabíjet, takže vůz byl plug-in hybridem.