Článek
Na takovém ABS, tedy antiblokovacím systému při brzdění, se většina výrobců aut označením shodne, dále už to není tak veselé. Asistenčních systémů najdete v nových autech spoustu, některé, včetně třeba hlídání jízdy v pruhu, si vyžadují předpisy pro nové modely.
Jenže jejich zkratka či název nejsou přesně regulované, takže často můžou uživatele zmást. Společnost Consumer Reports rozvedla diskusi o 19 takových systémech a ve spolupráci s federálním odborem dopravy, organizací J.D. Power či třeba Národním bezpečnostním úřadem v USA chce vypracovat sjednocený seznam názvů a nejčastěji používaných zkratek.
Jak moc pomáhá ABS? Zkusili jsme kurz bezpečné jízdy v autě bez něj
Organizátoři zdůrazňují, že v této fázi nejde o nařizování, ale spíše o doporučený seznam označení, kterým by se jednotně mohla řídit laická i odborná veřejnost včetně organizací v autoprůmyslu či žurnalistů.
Na mnoho způsobů
Klasickým příkladem nepřesného výkladu pro marketingové účely je název Autopilot pro systém udržující vozy Tesla v jízdním pruhu spolu s funkcí chytrého adaptivního tempomatu. O autopilot jako takový se nejedná. Řidič je přesto, že ve Spojených státech se systém nemusí sám vypínat při nedržení volantu, stále zodpovědný za to, co vůz na silnici provede.
10 dopravních značek, které jste od autoškoly zapomněli
Nemusíme ale ani chodit tak daleko. I běžná kontrola trakce se v katalozích označuje třeba jako ASR, ASC, DTC, TCS, TC, ITC či Snow Motion. Kontrolu stability najdete třeba pod ESP, ESC, VSC či DSC. Brzdový asistent? BAS, MBA či třeba HBA. A mohli bychom pokračovat.
Vzhledem k tomu, jak je automobilový svět globalizován, sjednocení zkratek by se mohlo v budoucnu dotknout i starého kontinentu.