Článek
Kamioňáci a dispečeři logistických firem budou moci poděkovat brněnským matematikům za to, že jim nyní vytvořili pokročilý software pro plánování jejich jízd.

Nový navigační systém pro nákladní dopravu vytvořili matematici z brněnské techniky.
„Běžná navigace řekne uživateli jen to, kde je zákaz kamionové dopravy. Náš software plánuje nikoli podle počtu ujetých kilometrů, ale podle ceny přepravy, kterou si spočítá. Bere v potaz vzdálenost, ale i čas, převýšení a další parametry,“ řekl Právu za vývojáře matematik Petr Vašík z Fakulty strojního inženýrství brněnského Vysokého učení technického.
Nezohledňuje kilometry, ale náklady
V logistických firmách trasy plánují dispečeři. K dispozici mají navigace, které sice pravidelně aktualizují, přesto jsou nepřesné. Často nejdůležitějším podkladem pro dispečery je jejich vlastní zkušenost. V podstatě plánují trasu tak, aby náklaďák projel. S ohledem na to, že se situace na silnicích stále vyvíjí, hrozí řidičům, že si zajedou nebo že někde uvíznou.
Vývoj nové aplikace trval dva roky, vznikala ve spolupráci matematiků s firmou Weredo, která si jej licencovala za téměř milion korun, a byl podle odborníků poměrně náročný.
Příkladem jsou světelné křižovatky ve městech. Řešilo se odbočování vlevo. Tímto manévrem se cesta časově natahuje, a přestože na mapě to může vypadat, že náklaďák jede po nejkratší, a tedy ideální trase, překvapivě se ukáže, že vyhnutím se křižovatce se šetří nemalé náklady. Právě to byl důvod, proč pro výběr trasy nejsou důležité kilometry, ale celkové náklady.
Chápe i složité komunikace
Matematických oříšků bylo prý při vývoji navigace mnoho. Odborníci například řešili i takzvané zakázané sekvence. Jde o silniční úseky, které jsou sice průjezdné, ale v podstatě se k nim po pro kamiony uzavřených silnicích nedá dostat. Celé to může být pro dispečery matoucí.
Výzvou bylo také nastavit systém tak, aby software nebrzdily příliš složité výpočty. Systém bere v potaz i aktuální uzavírky. Jen je nutné je do něj načíst. Pak je samozřejmě schopen vše přepočítat znovu a stanovit novou a lepší trasu pro nákladní auto. Práce matematiků na projektu nekončí, chtějí do programu doplňovat nové parametry.