Článek
Itálie neukazuje svou příjemnou tvář – obloha je zatažená, slunce nesvítí, je docela zima a vypadá to, že z nebe každou chvíli začnou padat kapky deště. Což se později i stane. Jsme na závodním okruhu Varano de’ Melegariz zhruba 90 kilometrů od Modeny.
Začíná se absolutními základy – volant držet v poloze „tři čtvrtě na tři“, pořádně si seřídit sedadlo (abyste zadkem cítili pohyby auta), neřídit s nataženýma rukama atd. Během jízdy vám pak instruktoři, povětšinou bývalí či současní okruhoví a rallye závodníci (přímo na okruhu na ně dohlíží bývalý jezdec formule 1 Andrea De Adamich) radí, jak konkrétně projet danou zatáčku – kde si nejlépe najet, kde přidat plyn, kde ho ubrat, kde brzdit...
Na okruhu následně vyzkoušíte tři modely – kupé GranTurismo, otevřené GranCabrio, a dokonce i luxusní sedan Quattroporte, který navzdory své velikosti dovede na řidičově tváři vykouzlit úsměv, byť pochopitelně jiný než u menších a lehkých kupé.
Poté se jde pilovat kritické brzdění na mokru s vyhýbáním překážce a po dalších kolech na okruhu následuje nejzábavnější část – driftování mezi kužely. Kdo to někdy zkoušel, ví, že to není úplně jednoduché. Přijet, zatočit, plný plyn, hned povolit a pak s lehkým kontra citlivě dávkovat plyn, aby auto jelo dveřmi napřed.
Jedno- i dvoudenní kurzy
Maserati nabízí jednodenní (2150 eur) i dvoudenní kurzy (3990–4330 eur). V jednom kurzu je maximálně 24 účastníků, rozdělených do tří až čtyř skupin po šesti až osmi lidech. Dvoukilometrový okruh svou délkou (2,5 km) a typem zatáček připomíná mix Sosnové a mosteckého okruhu, přestavět lze na dvě varianty, což – jak zjišťujeme po výborném italském obědu – řidiče náležitě „rozhodí“. Celé dopoledne se snažíte zapamatovat si poloměr zatáček a jejich sled, takže když se dvě tři zatáčky změní, musíte si hlavu a ruce přeprogramovat.
Mezi důležité a u začínajících jezdců málo známé rady patří kupříkladu sledování tratě desítky metrů dopředu – pohledem se tak soustředíte na další zatáčku, která navazuje na tu, kterou za malý okamžik projedete. Otočíte volantem a v ideálním případě už úhel natočení až do projetí zatáčky nekorigujete. A tak dále.
Rozbor telemetrie pomáhá více, než se může zdát
Vynikající je, že rozbor telemetrie je součástí i jednodenních kurzů. Po obkroužení deseti dvanácti kol si vás k počítači vezme jeden ze zdejších lektorů a ukáže vám, kde jste brzdili zbytečně brzy, kde jste na brzdový pedál tlačili příliš malou silou a kde vaše rychlost měla být větší v porovnání s kolem zajetým instruktorem. V každém autě je i kamera, takže zjistíte, jak jste si měli najet lépe pro ideální stopu nebo kde bylo otáčení volantem z nějakého důvodu chybné.
Podobné kurzy mají smysl, jakkoli jsou velice drahé. Na druhou stranu, pokud máte maserati za čtyři milióny, nějakých padesát šedesát tisíc za kurz závodní jízdy asi řešit nebudete. Navíc se nemusíte starat o opotřebení pneumatik a vyzkoušíte vícero modelů.
Jeden nebo dva dny z vás neudělají výrazně lepšího řidiče, uvědomíte si ale svoje limity a zjistíte, že zlepšovat v „točení volantem“ se musíte neustále. A to je možná vůbec nejdůležitější poselství všech podobných kurzů, ať už stojí tisíc, nebo sto tisíc korun.