Článek
Sporťák MC20 je možná lákavější pro fanoušky značky Maserati, ale v dnešním světě vydělávají hlavně crossovery. Přivítejte tedy Maserati Grecale, italského konkurenta Porsche Macan.
Automobilka ho představila rovnou ve čtyřech verzích, z nichž dvě pohání čtyřválec, jednu šestiválec a jednu elektřina. Hlavním odhalením však je vzhled grecale, který dosud automobilka ukázala jen pod maskováním.
Nepřehání to se světlou výškou, výrobce si je zjevně vědom, že tato auta stráví drtivou většinu svého života, ne-li celý, výhradně na asfaltu. Dost výrazně připomíná větší levante, ale ne zas tak moc, aby se dalo označit jeho zmenšeným klonem.
Samozřejmostí jsou tři otvory za předními koly a také záď skloněná tak, až připomíná kupé. A velikost není nijak podměrečná – na délku měří grecale 4846 mm, na výšku 1670 mm a na šířku 1979 mm. Rozvor náprav 2901 mm slibuje dostatek místa na zadních sedačkách.
V interiéru zapomeňte na nějaké technologické výstřelky na palubní desce, první dojem z ní je hezky starosvětský. Přesto tu jsou až čtyři displeje – přístrojový štít, centrální displej, druhý ovládací displej pod ním, sloužící zejména pro obsluhu klimatizace, a hodiny nahoře. Třebaže to tak nevypadá, jsou také displejem.
Infotainment, který Maserati nazývá „Intelligent Assistant“, je založený na Androidu Auto a má za cíl být jednoduchým a intuitivním systémem, který je možné upravovat podle toho, co řidič nejčastěji využívá. Je možné v něm uložit pět uživatelských profilů, k nimž se váže i nastavení zrcátek a sedačky řidiče.
Systém nabízí hlasové ovládání a také dálkové spojení se smartphonem řidiče, v němž lze zobrazit polohu vozu nebo třeba stav nabití baterie elektrické varianty. Připojení vozu k internetu také znamená online dopravní data pro vestavěnou navigaci.
Ve standardní výbavě je pohon všech kol nebo možnost volby jízdních režimů. K mání je audiosystém od italské značky Sonus faber a vzduchové odpružení. Můžeme předpokládat také armádu různých jízdních asistentů, ovšem tiskové zprávy o nich nehovoří.
Zpět k technice nového „trojzubce“. Grecale stojí na upravené verzi platformy Giorgio, kterou Alfa Romeo – také součást koncernu Stellantis – používá pro své SUV Stelvio a sedan Giulia. Znamená to, že motor je umístěn vpředu podélně a spolupracuje výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou od firmy ZF.
Základní verze se jmenuje GT a pod kapotou má dvoulitrový zážehový čtyřválec, který dává 300 koní a 450 Nm. Je vybaven druhou generací variabilního časování ventilů MultiAir a také integrovaným startér-generátorem, který je součástí 48V mild-hybridního systému.
Grecale GT zrychlí z nuly na stovku za 5,6 sekundy, zastaví se na 240 km/h a spotřebovává 8,7-9,2 l benzínu na 100 km. Jeho čtyřkolka má v základu otevřený diferenciál na zadní nápravě a odpružení má aktivní nastavitelné tlumiče. zavazadelník má 535 litrů, vůz váží 1870 kg a za příplatek je k mání samosvor a vzduchové odpružení.
Verze Modena má stejný motor, pouze silnější o 30 koní. To znamená i lepší zrychlení na stovku o 0,3 sekundy. Za zmínku stojí z rozdílů také samosvorný diferenciál na zadní nápravě ve standardu, spotřeba 8,8-9,3 l/100 km a hmotnost 1895 kg.
Vrcholové Trofeo pohání třílitrový vidlicový šestiválec Nettuno, jehož řady válců svírají poněkud netradiční úhel 90°. Motor má dvě turbodmychadla, dává 530 koní a 620 Nm. Zrychlení vozu na stovku je 3,8 sekundy a nejvyšší rychlost je 285 km/h; pokud ale tak rychle nepojedete, spotřeba má být 11,2 l/100 km.
Nejzajímavější na tomto motoru je systém zapalování Maserati Twin Combustion s pasivní předkomůrkou, který pracuje i ve sporťáku MC20. Princip je v tom, že svíčka nedává jiskru do hlavní spalovací komory, ale do malinké předkomůrky, do níž není vstřikováno palivo – proto je pasivní.
Píst v kompresní fázi do předkomůrky natlačí směs paliva se vzduchem, svíčka ji tam zapálí a z předkomůrky se pak velmi rychle šíří plamen do zbytku spalovací komory. Veškeré palivo se vzduchem je tak spáleno rychleji, než by bylo možné se standardním umístěním svíčky. Maserati tak může zvýšit kompresní poměr o 15 %, aniž by se zvýšilo riziko detonačního hoření.
Za zmínku u této verze stojí také standardní samosvor na zadní nápravě, vzduchové odpružení ve standardu a také šestipístkové brzdové třmeny na přední a čtyřpístkové na zadní nápravě spolu s většími kotouči oproti ostatním variantám. Trofeo má také jízdní režim Corsa, který omezuje činnost stabilizačního systému, zostřuje reakce vozu na podněty řidiče, zrychluje řazení převodovky a zapíná launch control.
A konečně, elektrická verze Folgore, tedy „Blesk“. O ní toho zatím není mnoho známo, automobilka ale uvádí, že má 105kWh 400V baterii a elektrický pohon o točivém momentu až 800 Nm. Speciální je barva Rame Folgore, kterou si můžeme prohlédnout na fotkách, a fakt, že na trh přijde až rok po spalovacích verzích – v roce 2023.
České ceny zatím nejsou na světě, v USA však grecale začíná na 63 500 dolarech, tedy 1,42 milionu korun.