Článek
Přesné manévrování je problémem pro řadu řidičů tím spíš, čím větší je auto, ve kterém sedí. Kamery a parkovací senzory pomáhají - a stejně tak různé systémy poloautomatického parkování, které leckdy jezdí dost odvážně.
Jak přesně umí autonomní vůz manévrovat, demonstrovala švédská společnost Einride mezi podstavci s porcelánovými vázami. „Přesnost, s jakou dokážeme ovládat pozici vozidla, je v milimetrech,“ nechal se přitom slyšet Robert Falck, generální ředitel.
„T-Pod čte své okolí kombinací radarů, lidarů a kamerových systémů v kombinaci s GPS. (...) Máme velmi jasný přehled o tom, co se děje v celém okolí vozidla,“ dodal. Nutno uznat, že přesnost manévrování mezi podstavci je působivá, ale zároveň to není nic, co by nezvládl zkušený řidič-člověk.
Švédská společnost Einride poprvé předvedla svůj autonomní náklaďák T-Pod už v roce 2019, kdy pomalu jezdila mezi skladem a distribučním centrem. Tehdy se hovořilo o tom, že brzy jich budou po silnicích jezdit stovky, např. ve formě klánicových náklaďáků pro přepravu dřeva, která ve Skandinávii tvoří víc než pětinový podíl kamionové přepravy.
Firma Einride má v Texasu tréninkové centrum pro dálkové operátory svých náklaďáků. Před několika týdny oznámila, že najala prvního takového zaměstnance – Američanku Tiffany Heathcottovou, veteránku mezi kamioňáky.
Nedávno také představila koncept vlastního tahače s návěsem, který má v rukávu trik – dodatečnou baterii o kapacitě 320 kWh. Má být kompatibilní nejen s autonomním tahačem Einride, ale i s jinými elektrickými tahači.