Článek
Vývoj Kaipanu 16 zabral dva roky a přišel na zhruba dva milióny korun. Nový model využívá mnoho komponentů ze současných škodovek; ty dodává přímo mladoboleslavská automobilka (dříve se to řešilo přestavbou ze staré fabie nebo favoritu, firma buď přestavila auta sama, nebo je dodala jako stavebnici). Například přední světla jsou převzata ze současné fabie.
Malá automobilka, která sídlí v jizerských horách, stihla homologaci do konce října, Kaipan 16 tak nemusí být vybaven elektronickou stabilizací, která je od listopadu pro nově uvedené modely povinná. Kvůli přísnější emisní normě Euro 5 se pod kapotu dostal nový motor – letitý škodovácký motor 1,4 MPI nahradil modernější agregát s přeplňováním – 1,2 TSI.
Motor nabídne 105 koní a 175 Nm točivého momentu. Vzhledem k nízké hmotnosti – pouhých 825 kilogramů – Kaipan 16 zrychluje z klidu na 100 km/h za zajímavých 6,9 vteřiny a rozjede se na 189 km/h. Bez zajímavosti není ani spotřeba paliva – 5,4 litru na sto kilometrů (v kombinovaném režimu).
Poháněna bohužel nejsou zadní kola, jak by se u sportovního roadsteru slušelo, nýbrž přední. Převodovka je manuální, pětistupňová. V základní výbavě nechybí nyní povinné ABS. Kola jsou standardně patnáctipalcová s rozměrem pneumatik 195/40 R15, připlatit si lze za šestnáctipalcová (204/45 R16) či sedmnáctipalcová kola (205/40 R17).
Kaipan 16 je vybaven větrným štítem, později bude představena verze s větším předním sklem a s pevnou laminátovou střechou (tzv. hardtop). Základní cena za Kaipan 16 činí 499 000 korun. Firma plánuje prodat příští rok 40 kusů Kaipanu 16.
Jak vznikl Kaipan |
---|
Firma vznikla v roce 1991. "Původně jsem si chtěl vyrobit jen jedno auto pro sebe, pak se začali srocovat kamarádi a z jednoho auta byla najednou tři čtyři, a tak vznikla firma," popsal Hradský. |
První auto ale mohlo vyjet na silnici až v roce 1997, kdy získalo všechna potřebná povolení. Právě na ceně testů pro provoz na silnici ztroskotala většina pokusů vyrábět v Česku osobní malosériové automobily. |