Hlavní obsah

Malé Volvo dostalo čtyřicetilitrový dvanáctiválec z tanku. Má 2 300 Nm

Víme, že třeba ve světě kamiónů není 2 300 Nm zas tak moc. Jenže tady má takovou sílu Volvo PV544 s prodlouženým šasi, má ji na zadních kolech a elektronika? Ta je na palubě tak možná v mobilu řidiče. Tahle šílenost vzniká ve Švédsku.

Foto: MaskinarN/Garaget.org

Malé Volvo PV544 dostalo čtyřicetilitrový dvanáctiválec z tanku. Zatím není hotové, ale už vypadá pekelně.

Článek

Řada lidí do relativně malých aut montuje osmiválce. Třeba pro řadu motorů LS od General Motors existuje spousta přestavbových sad; i do zádě Porsche 911 si můžete takový motor namontovat. Proti téhle ryze švédské přestavbě ale všechny LS blednou závistí.

Ryze švédské proto, protože vzniká ve Švédsku a ze švédských zdrojů. Kabina pochází ze starého dvoudveřového hatchbacku Volvo PV544, který se vyráběl v 50. a 60. letech minulého století. A motor zase z mostního tanku Brobandvagn 971 - je to dieselový dvanáctiválec o objemu 38,8 litru s označením V-55 a výkonem 527 koní a 2 300 Nm.

Foto: MaskinarN/Garaget.org

Volvo PV544 dostalo čtyřicetilitrový dvanáctiválec z tanku

Pochopitelně, označení „Volvo P544 s V12 z tanku” je trochu nepřesné, protože z Volva tu zůstala jen karoserie. Šasi je vyrobeno kompletně nově a dostalo zadní nápravu z náklaďáku koncernu General Motors. Podle nábojů s osmi šrouby odhadujeme, že ta přední má velmi podobný zdroj.

Sériové Volvo PV544 váží 940 kg a většinu vyrobených kusů pohání čtyřválec o objemu 1,6 litru, 85 koní a 118 Nm. Nově instalovaný motor z tanku váží zhruba tunu samotný. K tomu si připočtěme nový podvozkový rám - vůz je asi šest metrů dlouhý - a karoserii, a pak s odhadem hmotnosti tohoto monstra někam k 2,5 tunám asi nebudeme úplně mimo mísu.

Foto: MaskinarN/Garaget.org

Volvo PV544 dostalo čtyřicetilitrový dvanáctiválec z tanku. Toto je ilustrace, která ukazuje, jak by mohla vypadat kapotáž hotového auta

Přesto, zmíněný mostní tank váží asi 45 tun, takže tohle Volvo má potenciál jezdit mnohem rychleji, než je maximálka 60 km/h onoho tanku. Samozřejmě, pomůže i jiná převodovka - je tu upravená skříň ZF z BMW 525tds s předřazeným planetovým redukčním převodem. Ovšem, na trhání rekordů v maximálce to jistě nebude, spíš na trhání zadních pneumatik.

Tohle pekelné Volvo ještě není hotové, byť se na něm pracuje už asi dva roky. Jestli vůz dostane posvěcení pro veřejné silnice, je otázkou; u nás by se to asi nepovedlo, ale jiný kraj, jiný mrav. Už teď je tohle auto hvězdou světových motoristických médií a až bude hotové, jistě se stane i hvězdou srazů starých Volv.

Výběr článků

Načítám