Hlavní obsah

Malá, levnější auta spějí ke konci výroby

Menší a levnější auta směřují ke konci výroby a prodeje. Ještě mohla dostat šanci na prodloužení výroby, pokud by se nezpřísnily limity na emise zplodin produkovaných auty, které navrhuje Evropská komise v podobě normy Euro 7. Na její definitivní podobě bude záležet, jak dlouho se budou vyrábět v tuzemské automobilce Škoda Auto modely Fabia, Scala či Kamiq. Zatím to vypadá na jejich blížící se konec.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Ilustrační foto

Článek

Ještě na počátku listopadu to vypadalo nadějně a zdálo se, že norma nebude stávající vozy už víc zatěžovat, protože se stejně počítá v roce 2035 s definitivním ukončením výroby aut se spalovacími motory.

„Menší vozy jako fabia, scala a kamiq by se díky tomu mohly vyrábět déle, nemusela by se ukončovat jejich výroba v roce 2025,“ řekl Právu ještě na počátku listopadu člen představenstva Škody Auto zodpovědný za prodej a marketing Martin Jahn. Právě s rokem 2025 je totiž nová norma Euro 7 spjatá.

Teď to ale vypadá jinak. „Jsme ze současné podoby požadavků na automobilky zklamaní. Aktuální stav by pro automobilku Škoda Auto znamenal faktické ukončení prodeje malých vozů v roce 2025,“ řekl nyní Martin Jahn.

Přitom třeba kamiq byl v prvních třech čtvrtletích tohoto roku po absolutním bestseleru všech dob, octavii, hned druhým nejprodávanějším modelem automobilky a fabia je čtvrtá.

Volkswagen Polo nemusí přežít nové emisní normy

AutoMoto

Evropská komise připravila návrh normy Euro 7, ale ještě není schválená členskými státy. Nejsou známé ani technické detaily, jimž by se měly automobilky přizpůsobit.

Na úpravy není čas

Výrobci aut upozorňují, že na případné úpravy je málo času a žádný velký efekt už nepřináší. Do roku 2025 se dá těžko stihnout vývoj nových motorů do malých aut, když ještě nejsou známé konkrétní technické parametry.

„V tuto chvíli je nemožné spustit technickou přípravu. Datum zavedení nového emisního standardu pro všechny typy vozidel 1. července 2025 je tudíž nerealistické,“ dodal pro Právo Jahn.

Navíc úpravy motorů přinášejí další náklady, které by se musely započítat i do ceny aut. Tím by se vozy prodražily a úplně by se vytratila jejich výhoda na trhu. Automobilka má proto více scénářů pro nadcházející výrobu.

Kvůli zpřísnění pravidel už se nevyrábí Fabia Combi nové generace, a pokud by za necelé tři roky začala platit další, přísnější norma, už se příliš nevyplatí do malých modelů vyvíjet nové motory, tím pádem jejich výroba skončí.

Automobilka postupně rozšiřuje portfolio o elektrické modely, které jsou však pro zákazníky výrazně dražší.

BMW vzdoruje. Odmítá pevné datum konce spalovacích motorů

AutoMoto

Související články

Výběr článků

Načítám