Hlavní obsah

Majitelé starých škodovek mají potíže s úpravou na nový benzin

Chystaný přechod čerpacích stanic na 95oktanový benzin s dvojnásobným podílem biolihu dělá starosti majitelům starších aut. Většina vozů je na palivo s označením E10 stavěná, ale třeba Škody Felicia a Favorit nikoliv. Automobilka se tím zabývat nechce. Potřebný originální díl se už nevyrábí a firemní servisy úpravu z neoriginálního těsnění neudělají. Bez ní však šoféři riskují rychlejší degradaci palivové soustavy.

Foto: Filip Liška pro Novinky.cz, .

Škoda Felicia ve velmi zachovalém stavu

Článek

„Mám Favorita z roku 1992. Pořád jezdí dobře, starám se o něj,“ řekl Právu pětasedmdesátiletý Jan Borský z Prahy. Když se dozvěděl, že na E10 od nového roku přejdou prakticky všechny pumpy a že ničí motory starých škodovek, obrátil se s prosbou o radu na automobilku.

Na zákaznické lince ho odkázali na autorizovaný servis Škody, ale v Auto Opat ho poslali zase zpět.

Takže mě přinutí tankovat o korunu až dvě dražší benzin
motorista Jan Borský

„Všechny benzinové motory jsou schopny provozu s E10. Výjimkou jsou motory Škoda 1,3 OHV o výkonu 40 a 50 kW ve vozech Felicia, rok výroby 1994 až 2001, a všechny předcházející modely,“ potvrdil Matyáš Kařízek z infolinky Škoda Auto.

Pumpy přejdou na benzin E10. Pro stará auta a motorky to ale není

Ekonomika

Upřesnil, že pro provoz felicií a favoritů na palivo E10 je nutná výměna těsnění regulátoru tlaku paliva. „Tato sada již není ve Škoda originálních dílech dostupná, nicméně je možné poptat tyto díly mimo servisní síť Škoda,“ dodal Kařízek.

Foto: Jindřich Ginter, Právo

Favorit na jedné z aukcí pořádaných Retro Garáží v Lysé nad Labem

Zákonná povinnost automobilky pro zajištění náhradních dílů pro tyto modely podle něj skončila v roce 2016. Avšak ani když si kýžený díl motorista sežene takzvaně z druhovýroby, tak mu ho ve škodováckých servisech nenamontují.

„Nesmíme provádět montáž neoriginálních dílů. K E10 jsme žádné pokyny nedostali,“ reagoval Karel Cukr, technik Autosalonu Klokočka. „Nic o tom nevím,“ potvrdil mistr dílny autoservisu Tukas Štěrboholy Tomáš Rosa.

Podle mluvčího České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václava Louly mohou motoristé do starých modelů tankovat 98 nebo 100oktanový benzín, kde alkohol není a je nahrazen etyl-terc-butyl-éterem.

„Takže mě přinutí tankovat o korunu až dvě dražší benzin,“ shrnul zklamaně motorista Borský.

Foto: Filip Liška pro Novinky.cz, .

Motor felicie, které se týká problém s E10

Výkon nižší a nečistota

„U starších vozidel se může E10 projevit v nižším výkonu nebo vyšší spotřebě. Mohou tvrdnou hadice palivového systému a může docházet ke korozi ve spalovacím prostoru a výfuku,“ vysvětlil Miloslav Knap z Aures Holdings.

Problémem je degradace biosložky. „Může docházet k tvorbě pevných nebo lepivých nerozpustných usazenin, jež mohou ucpávat palivové trysky a filtry a způsobovat poruchy chodu motoru, zvlášť při delším než tříměsíčním odstavení auta,“ shrnul Knap.

U motorů, jež jsou na E10 homologované, je podle webu E10info.eu naopak přínos pro výkon motoru. „Etanol mimo jiné při mísení s benzinem zvyšuje oktanové číslo,“ píše.

Při používání E10 sice může mírně vzrůst spotřeba paliva o procento až dvě, ale v porovnání s jinými faktory, jako je údržba vozidla, je tento nárůst podle webu zanedbatelný.

Letité škodovky nejsou jediné vozy, jež potřebují kvůli E10 úpravu. Týká se to například i starších peugeotů. Na seznamu figurují také motocykly jako Kawasaki ER 6. Technický manažer firmy v Česku Jan Libra upozornil, že to platí až do roku výroby 2012.

Ojetiny jsou mnohem levnější na Slovensku a v Polsku. O desetitisíce

Ekonomika

Výběr článků

Načítám