Hlavní obsah

Mají auta na CNG ještě smysl? Náklady na palivo se blíží benzínu, ale stále jsou nižší

S nedávným skokovým a násobným zvýšením ceny stlačeného zemního plynu, tedy CNG, u čerpacích stanic se může zdát, že jezdit dnes autem na toto palivo nemá valného smyslu. Přesto jsou náklady pořád o trochu nižší než u benzínu - a bonusem je také levnější dálniční známka.

Foto: Škoda

Tankování CNG do Škody Octavia G-Tec (Ilustrační foto)

Článek

Zatímco ještě v roce 2019 se cena kilogramu CNG na čerpacích stanicích pohybovala okolo 20 korun, dnes je průměr mnohem vyšší - dle webu Mbenzin.cz v průměru 50,69 korun za kilogram.

Stojí za tím zejména napětí kvůli ruské invazi na Ukrajinu. Rusko, které navíc v současnosti dodávky plynu škrtí a jejich budoucnost je přinejmenším nejistá, je hlavním dodavatelem zemního plynu pro EU.

CNG je dlouhodobě považované za nákladově výhodnou alternativu k naftě, takže řada doručovacích společností používá malé dodávky jezdící právě na tohle palivo. A třeba v Ostravě jezdí na zemní plyn celá flotila městských autobusů.

Test Škody Scala G-Tec: Perfektní souznění

Testy

Jak to s náklady v dnešní době vypadá konkrétně, lze snadno vypočítat na příkladu plynové Škody Scala, kterou jsme testovali koncem roku 2020. Tehdy byla průměrná cena CNG 27,53 koruny za kilogram a při průměrné spotřebě okolo 5 kg/100 km, které se nám dařilo dosahovat, to znamenalo náklady 1,40 Kč na ujetý kilometr.

Dnes je to jinak. Budeme-li uvažovat stejnou spotřebu, s průměrem 50,69 Kč/kg, platným v době vydání článku, stojí ujetý kilometr jen na palivu 2,53 Kč. Benzínu, kterého má scala G-Tec zásobu jen 9 litrů pro případ nouze, spotřebovávala 6,5 l/100 km, což s dnešní průměrnou cenou 46,66 Kč/l dle stejného webu vychází na 3,03 koruny na ujetý kilometr.

Foto: Jan Handrejch, Právo

K tankování plynu do Škody Scala G-Tec slouží kovový nátrubek u hrdla nádrže na benzín.

Jezdit na plyn je tedy pořád nákladově efektivnější, ovšem je třeba si spočítat návratnost. U zmíněné scaly je v současnosti příplatek za plynovou verzi 30 tisíc korun oproti srovnatelné benzínové.

V případě octavie je to 10 tisíc korun, ale 1,5litrový čtyřválec je na plyn o 20 koní slabší. V případě užitkového Volkswagenu Caddy, který se ve verzi na zemní plyn nedávno představil, je rozdíl 73 tisíc korun oproti srovnatelně výkonné vznětové verzi.

Volkswagen Caddy přichází do Česka ve verzi na CNG a s delší karoserií

AutoMoto

U užitkového vozidla jsou provozní náklady alfou a omegou a i zde se plyn stále tak tak vyplatí - alespoň na papíře. Dvoulitrové TDI o výkonu 122 koní dle katalogu spotřebovává 4,9-5,5 l/100 km, což se současným průměrem 46,95 Kč/l nafty znamená 2,30-2,58 Kč/km. Plynu má verze 1,5 TGI o 130 koních spotřebovat 4,6 kg/100 km, což odpovídá nákladům 2,33 Kč/km.

Samozřejmě se dá plyn koupit i levněji. Mobilní aplikace Pumpdroid ukazuje v Chomutově u Dopravního podniku cenu 39,90 Kč/kg, naopak v Brně ukazuje ceny blížící se hranici 60 korun. S benzínem to je samozřejmě stejné - některé stanice ho prodávají okolo 48 či 49 korun za litr, u jiných najdete cenu 45 i 43 korun za litr.

Zájem zákazníků o plynová, hybridní a elektrická auta významně roste

AutoMoto

S auty na CNG se samozřejmě pojí ještě jedna výhoda, a to zlevněná dálniční známka. Protože je toto palivo kromě ekonomického také ekologické, Česko ho podporuje padesátiprocentní slevou ze všech tří typů dálničních známek.

Nabídka aut s pohonem na zemní plyn byla v Česku ještě nedávno výrazně širší, než je tomu dnes. V tabulce níže jsou modely pouze od koncernu Volkswagen, který se CNG zabývá jako jediný.

Ještě před pár lety však bylo možné koupit fiaty - užitkové i osobní -, opely a dokonce mercedesy s pohonem na zemní plyn. I volkswagenů bývalo víc, motor TGI míval golf, polo i passat. Dnes je však již v ceníku ani konfigurátoru nenajdete. Většina automobilek po ekologické stránce dnes sází na hybridy a elektromobily a plynový pohon už tolik netáhne.

Jaká nová auta na CNG se v Česku prodávají?
ModelZákladní cenaSpotřeba CNG dle katalogu
Audi A4 Avant g-tron1 343 900 Kč3,9-4,1 kg/100 km
Audi A5 Sportback g-tron1 316 900 Kč3,8-4,1 kg/100 km
Seat Arona TGI499 900 Kč3,75 kg/100 km
Seat Ibiza TGI414 900 Kč3,75 kg/100 km
Seat Leon TGI655 900 Kč3,8 kg/100 km
Seat Leon Sportstourer TGI675 900 Kč3,9 kg/100 km
Škoda Kamiq G-Tec520 900 Kč3,7 kg/100 km
Škoda Octavia G-Tec579 900 Kč3,6 kg/100 km
Škoda Octavia Combi G-Tec619 900 Kč3,7 kg/100 km
Škoda Scala G-Tec507 900 Kč3,6 kg/100 km
VW Caddy Cargo Maxi TGI872 996 Kč4,6 kg/100 km
VW Caddy Maxi TGI942 825 Kč4,7 kg/100 km

Samozřejmě, CNG má alternativu - zkapalněný ropný plyn, LPG. Ten je v Česku mnohem oblíbenější mimo jiné i proto, že byl oproti CNG vždy levnější. Vzniká jako vedlejší produkt při rafinaci ropy a jeho cena se dlouhodobě drží zhruba na polovině ceny benzínu. Aktuálně je v průměru 20,08 koruny za litr.

Auta na CNG mívají malou nádrž na benzín, aby mohla být homologována jako tzv. monovalentní - spalující jedno palivo. CNG má totiž nižší emise škodlivin než kapalná ropná paliva.

Test Dacie Jogger Essential LPG: Důstojný základ

Testy

Vozy na LPG v drtivé většině vznikají dodatečnou přestavbou z benzínového pohonu, takže zůstane nedotčená nádrž na benzín a ta plynová je navíc. To znamená, že na jedno naplnění nádrží ujedou vysoké stovky kilometrů, leckdy i přes tisíc.

Spalování LPG je rovněž čistší než spalování benzínu či nafty, přesto auta na LPG v Česku nárok na slevu na dálniční známku nemají. Vláda to odůvodňuje tím, že takových aut u nás jezdí hodně a není tedy třeba je podporovat.

V nedávné minulosti řada automobilek nabízela tovární přestavby na LPG, za zmínku stojí např. Opel nebo Fiat. Dnes však už lze jako nové koupit s tímto pohonem jen dacie, zato tuto možnost mají všechny se spalovacími motory v nabídce.

Anketa

Na jaké palivo jezdí vaše auto?
Benzín
24,4 %
Nafta
24,7 %
CNG
26,8 %
LPG
19,5 %
Elektřina
2,1 %
Mám hybrid
2,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1233 čtenářů.

Související články

Výběr článků

Načítám