Článek
Díváme se na experimentální vůz, nazvaný „Power BEV”, tedy něco na způsob „silný bateriový elektromobil”. Je to čtyřkolka a má na přední nápravě jeden a na zadní dva elektromotory. Celkový výkon vozu je 721 koní a 1150 newtonmetrů.
To je o 120 koní a 400 N.m více, než nabídne osmiválec v modelu M5, vrchol běžné nabídky této řady. A třebaže tenhle stroj váží 2404 kg a je tak o více než půl tuny těžší oproti M5, na stovce je rychleji. „S rezervou pod tři sekundy,” stojí v tiskové zprávě.
Klíčovým aspektem dynamiky je, že elektromotory na zadní nápravě jsou na sobě nezávislé. To znamená, že elektronický mozek pohonného ústrojí může zabírat jedním nebo druhým zadním kolem přesně tak, aby vám pomohla zatočit nebo aby našla co nejvíc trakce při rozjezdu.
Bohužel, třebaže jsme si v Mnichově mohli experimentální pětku prohlédnout, nemohli jsme se v ní svézt. Dost možná i proto, že není jasné, zda BMW chystá ryze elektrickou verzi řady 5 v této generaci. To, co se nám ukázalo, je v podstatě jen platforma pro testování elektropohonu.
Ten bude pracovat v elektrickém SUV iX3, které má přijít na svět příští rok. Netěšte se ale na 1150 N.m, v útrobách má být jen jeden elektromotor, nikoliv tři.
Jeho další výhodou je, že neobsahuje vzácné materiály. Podle Klause Fröhlicha, technického ředitele BMW, v tom je automobilka nezávislá na Číně, odkud pochází 95 % vzácných prvků potřebných k výrobě klasického elektromotoru.
BMW obecně by v tomto aspektu mohlo jít řadě dalších automobilek příkladem. „U baterií je nejdůležitější kobalt a lithium. Před třemi lety jsme se rozhodli, že budeme přímo kontaktovat těžaře,” uvedl v Mnichově Fröhlich.
Cílem automobilky je zajistit, aby měla tyto kovy z dolů, kde se těží ekologicky a kde jsou pracovní podmínky lidské. A samozřejmě také si zabezpečit stabilní přísun materiálů za stabilní ceny.