Článek
Olej je krví motoru. Nemůže bez něj fungovat, bez správného mazání se zadře během pár chvil. To ví snad každý, kdo se jen trochu zajímá o auta. A taky ví, že je třeba olej pravidelně měnit. Procedura je to poměrně jednoduchá, ale běžně vyžaduje zastavený motor. Pokud nejste ruský youtubový kanál Garage 54.
Jeho autoři se rozhodli zkusit, zda lze vyměnit olej za běhu motoru. „Třeba máte problém se startováním kvůli slabé baterii a potřebujete z nějakého důvodu okamžitě vyměnit olej,“ načrtává moderátor nepravděpodobný, ale přesto teoreticky možný důvod, proč by někdo mohl chtít měnit olej na běžícím motoru.
Přidává o něco reálnější situaci extrémního mrazu, ve kterém by motor po vychladnutí nemusel nastartovat; koneckonců, ukrutné mrazy nejsou na Sibiři zrovna neobvyklé.
Ať už to je jakkoliv, proces pokusu je nechat motor zahřát, vypustit starý olej, nalít do motoru proplachový olej, po pár minutách vypustit proplachový olej, vyměnit olejový filtr a nalít do motoru čerstvý olej. To vše, aniž by motor zhasl.
Ruský pokus o ultrakomfortní odpružení připomíná postapokalyptické stroje
Vypuštění oleje a nalití proplachového nebyl pro moderátora zas takový problém. Rozdíl oproti vypouštění oleje při vypnutém motoru byl v tom, že olej po vytečení náplně olejové vany nekapal, nýbrž prskal ven kvůli poměrně velkému tlaku plynů v klikové hřídeli, které za běžného chodu motoru odchází hadicí do sání skrz odvětrávací ventil.
Pro motor to mohlo být něco jiného – relativně dlouho běžel bez jakéhokoliv oleje, což kovovým součástem uvnitř motoru – zejména těm, kde dochází ke tření kovu o kov, jako v případě pístních kroužků nebo klikových čepů – zrovna nesvědčí.
Jak dlouho dokáže motor běžet bez oleje? Jedno auto ze tří překvapilo
Vypouštění podstatně řidšího proplachovacího oleje bylo podobné, až na to, že to vypadalo, jako by se tento olej pálil – nepříjemně zapáchal a z kbelíku šla spousta kouře. Při odšroubovávání olejového filtru olej trochu stříkal ven. Pak už šlo jen o našroubování nového filtru a vrácení vypouštěcí zátky do olejové vany, a samozřejmě nalití nového oleje.
Motor to očividně přežil, ovšem pravda, v dokonalém stavu nebyl ani před započetím experimentu. Zatímco ale při běžné výměně oleje není problém nerozbryndat olej ani trochu, tady vidíme velkou louži oleje pod autem – a tedy zbytečný nepořádek.
Samozřejmě, nedoporučujeme nic podobného zkoušet na vlastním autě, pokud s ním chcete ještě jezdit. Že docela dlouho bez oleje přežil motor staré lady, ještě neznamená, že to přežije i váš motor. Pokud tedy nemáte starou ladu.
Může se vám hodit na Zboží.cz: