Článek
O této otázce pravděpodobně vůbec nikdy nikdo nepřemýšlel, ovšem ruský youtubový kanál Garage 54 tu není od toho, aby odpovídal na otázky, které někoho trápily.
Naopak dává odpovědi na otázky nevyřčené. Často proto, že to jsou úplné hlouposti, a možná právě tím si vydobyl na ruskojazyčném a anglickojazyčném kanálu dohromady okolo 4,5 milionu odběratelů.
Jedno z jejich nejčerstvějších videí zkoumá, jestli je možné nahradit sériové odpružení auta - kompletně tlumič pérování i vinutou pružinu, která nese hmotnost auta - plynovým pístem z kancelářské židle. Dva komplety tlumič + pružina na staré ladě nahradili celkem čtyřmi písty.
První a v podstatě jediné překvapení je, že čtyři písty auto bez větších problémů udrží v dostatečné výšce, aby se v něm dalo jezdit. Jenže tyhle písty neumějí pořádně tlumit přenos rázů od kol při přejezdu nerovností do karoserie, jejich úkol je udržovat nastavenou výšku s pouze drobným pružením.
Rekordní drift? Stanovit ho měl Rus na staré ladě po více než 17 hodinách ve smyku
Díky tomu samozřejmě trochu pruží a jízda na nich není tak příšerně nepohodlná, jako kdyby místo pružin byly třeba ocelové trubky. Když ovšem záď spustil dolů - ostatně, výroba takto, řekněme, jednorázově nastavitelné výšky podvozku byla jedním z motivů práce - a karoserie dosedla na dorazy, jízda byla samozřejmě extrémně nepohodlná, když vůz pružil pouze na pneumatikách.
Výsledkem je tedy zjištění, že stará lada sice může jezdit na pístech z kancelářských židlí - ovšem hotový systém připomíná legendární repliku Simony Stašové alias paní Šebkové z filmu Pelíšky: „To muselo dát strašnou práci, přitom taková blbost, co?”